Σχετικά άρθρα
Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΓΩ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Δευτέρα, 27 Μάιος 2013 17:20 |
Ο μικρός εγώ Βασισμένο στη συλλογή διηγημάτων «Τα ρέστα» του Κώστα Ταχτσή Σ’ έναν παράξενο, πλημμυρισμένο από αναμνήσεις αγνώστων ανθρώπων χώρο, στην οδό Κεραμεικού, διάλεξε να ανεβάσει ο Ανδρέου μια παράσταση βασισμένη στα αυτοβιογραφικά διηγήματα του Ταχτσή –που γράφτηκαν μεταξύ του 1964 και του 1971 κι εκδόθηκαν για πρώτη φορά το 1972-. Το βάρος της δραματουργίας μετατίθεται στον ίδιο τον συγγραφέα ο οποίος εμφανίζεται ως θεατής της ζωής του και του εαυτού του, ως ένας παρατηρητής των βιωμάτων του τα οποία καθορίζονται από την ελάχιστη παρουσία και την παρατεταμένη απουσία του πατέρα, την έντονη, θυελλώδη, κυκλοθυμική παρουσία της μητέρας και την αλληλεπιδραστική παρουσία των άλλων γυναικών της παιδικής του ηλικίας, της γιαγιάς, του καθυστερημένου κοριτσιού, της γειτόνισσας, της Ρωξάνης, υπηρέτριας και νταντάς ταυτόχρονα, της δασκάλας του πιάνου... Καθοριστική υπήρξε άλλωστε η έντονη βασανιστική παρουσία των δυναμικών ενίοτε και βάρβαρων γυναικών σε αντιπαράθεση με την απουσία αρσενικού, στην τρυφερή ηλικία ενός παιδιού που χάζευε στους δρόμους, ξεχνούσε το αλάτι, του κλέβανε τα ρέστα και δεν επρόκειτο ποτέ να γίνει άντρας… Ο ενήλικος συγγραφέας θεάται ο ίδιος την παιδική του ηλικία και ταυτόχρονα γίνεται ο ξεναγός μας σε μια περιπλάνηση από δωμάτιο σε δωμάτιο όπου αδιάκριτοι κι οφθαλμολάγνοι, παρακολουθούμε πίσω από παράθυρα και μισάνοιχτες πόρτες ή από τις άκρες δωματίων τα περιστατικά της ζωής του μικρού παιδιού έτσι όπως ο ίδιος τα βίωσε και μας τα μετέφερε μέσα από τα κείμενά του. Η νοσταλγικότητα μιας χαμένης εποχής (πόλεμος-κατοχή-μεταπολεμικά χρόνια), η αίσθηση της φθοράς ως θησαυροφυλακίου μνήμης, τα δαιδαλώδη περάσματα, οι διάδρομοι κι οι ψηλοτάβανες σάλες ή οι χαμηλοτάβανες κάμαρες, οι απότομες σκάλες με φαγωμένο το ξύλο τους, οι ανθοστολισμένες ταράτσες κι οι εναπομείναντες σοβάδες στους άβαφτους τοίχους συντελούν στο χτίσιμο μιας ατμόσφαιρας παράξενης άλλοτε οχληρής κι αποπνικτικής, άλλοτε αποκαλυπτικής κι ανάλαφρης, άλλοτε εκμυστηρευτικής κι άλλοτε ειρωνικής, σαρκαστικής ή παραπονεμένης που ακολουθεί βήμα-βήμα το λόγο και τη μνήμη του συγγραφέα στα μισοφωτισμένα σοκάκια της όψιμης ηλικίας… Η δραματουργία ανιχνεύει μέσα από την παρουσία του ενήλικα εαυτού που παρακολουθεί τα θραύσματα περιστατικών και τις αντηχήσεις συζητήσεων, πρόσωπα οικεία κι ανοίκεια, άγουρους πόθους και τρόμους, μουσικές αόρατων παρουσιών που σαρκώνονται για να αποκαλύψουν τη στιγμή, βίαιες συγκρούσεις που καταλήγουν σε μελαγχολικές αναπολήσεις… Η πανέξυπνη σκηνοθεσία έντεχνα δημιουργεί αντιθέσεις, πόλους, συγκινησιακές εξάρσεις και κωμικές αντιπαραθέσεις μέσα από μια συμπαγή ρυθμολογία και μια έντεχνη εναλλαγή κραυγών, σιωπών, ψιθύρων, κατευθύνοντας το θυμικό του θεατή προς όλες τις πτυχές των συναισθημάτων του ιδιόμορφου ήρωα-συγγραφέα που ταυτόχρονα λάτρεψε και συνέτριψε την «περσόνα» του. Αξιόλογες οι ερμηνείες των κοριτσιών στους διαφορετικούς τους ρόλους σκόρπισαν και γέλιο και συγκίνηση κι ανατριχίλες στους θεατές. Ενδιαφέρουσες οι παρουσίες των δύο αντρών που υποδύονται τις δύο διαφορετικές ηλικίες του συγγραφέα και ταυτόχρονα προσωποποιούν τις αέναες συγκρούσεις του με τον εαυτό του αλλά ερμηνευτικά χρειάζονται περισσότερο βάθος, σαφήνεια και στιβαρότητα. Τελευταίες παραστάσεις στις 1, 2 και 3 Ιουνίου. Σας συνιστώ να μην χάσετε για κανένα λόγο το ραντεβού σας με τον Κώστα Ταχτσή στην οδό Κεραμεικού 88 κι επίσης να το κλείσετε εγκαίρως λόγω περιορισμένων θέσεων… Σκηνοθεσία-Διασκευή: Βασίλης Ανδρέου Παίζουν: Βλασία Κουτσού Φώτης Λαζάρου Γιώργος Μακρής Φαίδρα Παπανικολάου Νατάσα Σφενδυλάκη Μουσική Σύνθεση: Σπύρος Παρασκευάκος Τραγούδι: Νεφέλη Κουρή Φωτογραφία: Γιάννης Μπορομπόκας Ενδυματολόγοι: Αφροδίτη Μηλιώνη- Δήμος Κλιμενώφ Μέρες παραστάσεων: Σάββατο – Κυριακή – Δευτέρα Μέχρι 3/6 Ώρα έναρξης: 20:30μμ Κυριακή:18:00μμ (απογευματινή) & 20:30μμ Πολιτιστικός χώρος Τέχνης: «Ορίζοντας Γεγονότων» Κεραμικού 88 Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ Μέγιστος αριθμός θεατών: 20 Τηλέφωνο κρατήσεων: 6985745521 (Απαραίτητη κράτηση θέσεων) Υπάρχει μετακίνηση στον χώρο |