Σχετικά άρθρα
ΑΝΤΙΓΟΝΗ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μάριος Παϊτάρης |
Παρασκευή, 28 Ιούνιος 2013 07:30 |
Αντιγόνη του Σοφοκλή Ο Σοφοκλής αντλεί τα θέματα του αποκλειστικά από τους ηρωικούς μύθους του παρελθόντος. Ο μύθος της Αντιγόνης πιθανολογείται ότι προέρχεται από τοπικές θηβαϊκές παραδόσεις αλλά η σχέση της με το έπος Θηβαΐς αμφισβητείται από κάποιους επιστήμονες διότι βασικά στοιχεία του μύθου της Αντιγόνης, όπως η ταφή του Πολυνείκη, παρουσιάζονται διαφορετικά εκεί. Τα θεματικά μοτίβα στις τραγωδίες του Σοφοκλή επαναλαμβάνονται, όπως αυτό της ύβρεως και της δίκης που συναντάμε στην προκειμένη περίπτωση στην Αντιγόνη. Σε κάθε έργο του τραγικού ποιητή αυτά τα θεματικά μοτίβα διαφοροποιούνται σημασιολογικά, ανάλογα με τα συμφραζόμενα ή με το πρόσωπο που επικαλείται τις λέξεις αυτές. Στην Αντιγόνη, η «δίκη» υποδηλώνει για την ηρωίδα τα «άγραπτα κασφαλη θεών νόμιμα» ενώ για τον Κρέοντα υποδηλώνει τους νόμους της πόλης που ο ίδιος ως άρχων, θεσπίζει. Για τον Κρέοντα η πράξη της Αντιγόνης να θάψει τον αδελφό της Πολυνείκη συνιστά «ύβριν», διότι η Αντιγόνη υπερβαίνει τους νόμους. Η σύγκρουση των δύο αυτών θέσεων, γεννά το δράμα. Το «σέβας» του Κρέοντα προς τους νόμους έρχεται σε αντίθεση με τις «τιμές» που η Αντιγόνη αποδίδει στους θεούς. Η ύβρις του Κρέοντα ερμηνεύεται από τον μάντη Τειρεσία ως υπέρβαση των θείων νόμων η οποία θα επιφέρει και την τιμωρία. Η Νατάσα Τριανταφύλλη, στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα, επιλέγει να καταπιαστεί με το αρχαίο δράμα, δίνοντας μια πιο φρέσκια και νεανική ματιά στο όλο εγχείρημα και παρουσιάζει μια σκηνική πρόταση η οποία διαφοροποιείται από τις συνήθεις σκηνοθετικές προσεγγίσεις του τραγικού λόγου, τόσο αισθητικά όσο και υφολογικά. Ο λόγος εκφέρεται, στο μεγαλύτερο μέρος, με απλότητα και φυσικότητα ενώ η σκηνοθέτιδα αποφεύγει στομφώδεις και αναχρονιστικές επιλογές, τόσο στο επίπεδο της ερμηνευτικής καθοδήγησης των ηθοποιών αλλά και της γενικότερης σκηνοθετικής γραμμής. Η παράσταση έχει έντονο εικαστικό ενδιαφέρον, ο εξαιρετικός χώρος του Αίθριου του Μουσείου Μπενάκη σαφώς βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και οι θαυμάσιοι φωτισμοί του Scott Bolman οι οποίοι δημιουργούν εικόνες υψηλής αισθητικής, με το απόκοσμο στοιχείο να είναι έντονα διακριτό. Πολύ ενδιαφέροντα βρήκα τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη τα οποία συνηγορούν στην μεταμοντέρνα αισθητική του όλου σκηνικού αποτελέσματος. Αξιόλογη η μουσική της Monika προσέδωσε μια παραμυθένια διάσταση στο ύφος της παράστασης. Η παράσταση διαθέτει μερικές εμπνευσμένες σκηνοθετικά στιγμές, όπως για παράδειγμα, οι σκηνές της αντιπαράθεσης Αντιγόνης-Κρέοντα και Αίμονα-Κρέοντα, τις οποίες θεωρώ ότι η Τριανταφύλλη τις διαχειρίστηκε με τόλμη και αρκετά ανατρεπτική ματιά δουλεύοντας με προσοχή και έμφαση στην λεπτομέρεια, δίνοντας μας έτσι μια αρτιότατη σύγχρονη ανάγνωση του σοφόκλειου δράματος. Η Λένα Παπαληγούρα απέδωσε με ακρίβεια την πολυπλοκότητα της ψυχοσύνθεσης της Αντιγόνης. Ειδικότερα στις στιγμές των δραματικών κορυφώσεων είναι εξαιρετική. Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος ως Κρέοντας, απέδωσε με πειστικότητα την κυνικότητα και το βίαιο του χαρακτήρα του, αν και νομίζω ότι στις εξάρσεις του φλέρταρε αρκετά με την υπερβολή. Ευρηματικότατη η ερμηνευτική γραμμή στην υποκριτική απόδοση του Τειρεσία από την Λυδία Φωτοπούλου ενώ ενδιαφέρουσα και αξιολογότατη ήταν η παρουσία του Ορφέα Αυγουστίδη ως Αίμονα, ο οποίος έχω εντύπωση ότι ενσωματώθηκε με περισσή άνεση στο σύγχρονο πλαίσιο της γενικότερης σκηνοθετικής οπτικής. Πολύ καλός ο Χρήστος Σαπουντζής ως φύλακας, αξιόλογη ερμηνεία από την Βίκυ Παπαδοπούλου ως Ισμήνη. Μετάφραση: Νίκος Παναγιωτόπουλος Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη Πρωτότυπη μουσική: Monika Φωτισμοί: Scott Bolman Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη Σκηνικός χώρος: Ιωάννα Τσάμη – Νατάσα Τριανταφύλλη Παίζουν: Λένα Παπαληγούρα, Λάζαρος Γεωργακόπουλος,Βίκυ Παπαδοπούλου, Χρήστος Σαπουντζής, Ορφέας Αυγουστίδης, Λυδία Φωτοπούλου Διάρκεια: 110 λεπτά Τιμές εισιτηρίων: 20€,15€ (μειωμένο), 10€ (φοιτητικό - για περιορισμένο αριθμό θέσεων),5€ (άνεργοι, για περιορισμένο αριθμό θέσεων - ΑμεΑ) 1ος κύκλος 19-30 Ιουνίου (εκτός Δε. – Τρ.), 2ος κύκλος 3 – 7 Ιουλίου Μουσείο Μπενάκη-Αίθριο Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου Τηλέφωνο: 2103453111 Παραγωγή: Εταιρεία Λυκόφως σε συμπαραγωγή με το Ελληνικό Φεστιβάλ Εισιτήρια μπορείτε να εξασφαλίσετε: • Online, από το διαδίκτυο, με χρέωση της πιστωτικής σας κάρτας • Τηλεφωνικά, με χρέωση της πιστωτικής σας κάρτας • Από τα Εκδοτήρια του Φεστιβάλ • Από τα Βιβλιοπωλεία ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ και τα Καταστήματα PUBLIC με αγορά κουπονιού (Voucher) Τηλεφωνικό Κέντρο: +30 - 210 32 72 000 Καθημερινά (και Κυριακές) 9:00-21:00 Κεντρικά: Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου) Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00-17:00, Σάββατο: 9:00-15:00 Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν και στο Μουσείο Μπενάκη και ανοίγουν δύο ώρες πριν την ώρα έναρξης των παραστάσεων |
Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 28 Ιούνιος 2013 13:52 |