Σχετικά άρθρα
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΣΕΝΤΣΙ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Δευτέρα, 14 Δεκέμβριος 2015 08:33 |
Οικογένεια Τσέντσι Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης Βασισμένο στο θεατρικό έργο «Οι Τσέντσι» του Αρτώ και στην πραγματική ιστορία από το ομώνυμο χρονικό του Σταντάλ
Η υπόθεση Ρώμη, 1599. Ο Κόμης Τσέντσι, ο πλουσιότερος άντρας της εποχής, έχει τρεις γιους και μια κόρη. Είναι έξυπνος, ασεβής και κυνικός, είρωνας και σκωπτικός. Οι φήμες για εκείνον οργιάζουν. Λέγεται, πως οι φρίκες του δεν έχουν προηγούμενο και πως οι ορέξεις του, παρά την ηλικία του, δεν γνώρισαν ακόμη το μέτρο. Ένα βράδυ, στο Μέγαρό του καταφτάνει ο απεσταλμένος διαπραγματευτής του Πάπα, Σινιόρ Καμίλο. Ο Κόμης δυσκολεύεται να βρει το καλό στις προθέσεις του απρόσκλητου επισκέπτη και η βροχή που τον συνοδεύει δεν μοιάζει με αγαθό οιωνό. Ο Σινιόρ Καμίλο, συμβουλεύει τον Τσέντσι, πως αν επιθυμεί να παραμείνουν άγνωστα τα μέχρι τώρα εγκλήματά του, οφείλει άμεσα να παραχωρήσει στο Βατικανό το ένα τρίτο της περιουσίας του. Ο γέρο-Τσέντσι, παρά τις αντιρρήσεις του, έκπληκτος από την πρόταση της Ιεράς Εξέτασης να φιμωθεί με τον ίδιο του τον χρυσό, αποφασίζει να συνθηκολογήσει. Στο όνομα αυτής της συνθηκολόγησης -και αφού το χρυσάφι που παραχωρεί μοιάζει αρκετό για μερικά εγκλήματα ακόμα- σχεδιάζει το ανομολόγητο: ένα τεράστιο όργιο, όπου θα σκοτώσει τους δυο μεγαλύτερους γιους του και θα σπιλώσει την τιμή της μονάκριβης κόρης του. Η ατιμασμένη Βεατρίκη, είναι η μόνη σε ολόκληρη τη Ρώμη που έχει το θάρρος να τον τιμωρήσει για τα ανομήματά του αλλά η πράξη της αυτή θα την οδηγήσει στο ικρίωμα. Η παράσταση Ο λόγος, επιθετικός και εμβληματικός, με πλούσιους χυμούς και γλαφυρές εξομολογήσεις, ακολουθεί την αιματοβαμμένη ιστορία των Τσέντσι , παραβάλλοντας την εύστοχα με την γενικευμένη διαφθορά της εποχής η οποία συγγενεύει σε αυτό το κομμάτι της τουλάχιστον, με την δική μας. Ο αποτρόπαιος ήρωας, πατέρας και φορέας εξουσίας έρχεται αντιμέτωπος με τον Πάπα και το ιερατείο αλλά και με τον ίδιο του τον εσωτερικό και απόλυτα διαστρεμμένο κόσμο του, τον παραληρηματικό ψυχισμό του, ο οποίος κινείται σε δύο άκρα. Την απόλυτη βλασφημία και την ακραία συνειδητότητα της διαταραγμένης φύσης του. Έτοιμος για κάθε αποτρόπαια πράξη, ο ήρωας σπάει τα ταμπού, προσφέροντας εν τέλει ως βορά στα σαρκοβόρα πάθη του και την ίδια του την οικογένεια. Δίχως μέτρο και βυθισμένος σε μια απαράμιλλη αλαζονεία, τοποθετείται μόνος του στο βάθρο του απόλυτου εξουσιαστή ο οποίος δεν περιορίζεται ούτε από τους γύρω αλλά ούτε κι από το μέσα του κι έτσι γίνεται το σύμβολο ενός κόσμου που καταρρέει χωρίς αντίπαλο δέος και με ήδη εξαγορασμένη την ατιμωρησία. Η κόρη του, το μόνο αντίπαλο δέος του, εξισορροπεί τις δυναμικές εξολοθρεύοντάς τον έστω κι αν τελικά θα πληρώσει με τη ζωή της, μια ζωή τόσο εξαθλιωμένη που δεν μπορούν πια οι δήμιοι να της αφαιρέσουν σχεδόν τίποτα. Αν δεν υπήρχε αυτή η κόρη-τιμωρός, ο γέρο Τσέντσι θα ήταν ένας ήρωας του Μαρκήσιου ντε Σαντ από τις 120 μέρες στα Σόδομα, το απόλυτο κακό χωρίς καμιά επίπτωση, ο άνθρωπος που κατατρώγει με ηδονή τον άνθρωπο, εξοντώνοντας έτσι όχι μόνο τους άλλους ή τον εαυτό του αλλά ολόκληρο -αν γίνεται- το είδος. Η ηθική δικαιοσύνη που αποκαθίσταται από την Βεατρίκη, τον μετατρέπει σε Σαιξπήριο, τραγικό πρόσωπο, ένα θύμα του θύματός του, που υφίσταται εν τέλει την τιμωρία, επειδή υποτίμησε τη δύναμη του αντιπάλου του και δεν τον εξόντωσε εγκαίρως. Η καθαρότητα της δραματουργικής συνθήκης διαταράσσεται από την σκηνική δράση η οποία συντάσσεται ως τελετουργικό κι όχι ως θεατρική σύμβαση. Οι ηθοποιοί, τρεις τον αριθμό, που υποδύονται όλους τους ρόλους, σκιάζουν παρά φωτίζουν, τη δράση και το λόγο μέσα από την ερμηνευτική τους γραμμή, δημιουργώντας μια οπερετική και γκροτέσκο συνθήκη, όπου οι ρόλοι μετατρέπονται σε προσχήματα, ο λόγος αναιρείται από το υπονοούμενό του κι ο χειρισμός της φωνής ανατρέπει την νοηματική των φράσεων. Οι ηθοποιοί διαθέτουν θαυμάσια τεχνική και κινησιολογική επάρκεια ενώ άξια προσοχής είναι και τα φωνητικά τους προσόντα. Ακολούθησαν με συνέπεια την ρηξικέλευθη σκηνοθετική γραμμή, πειθαρχώντας με λεπτομερειακή ακρίβεια στην «χορογραφία» των δράσεων και αποδίδοντας αριστοτεχνικά τα «σχήματα» των ρόλων τους. Εντυπωσιακής αισθητικής αλλά διόλου ευέλικτα τα κοστούμια και το λιτό σκηνικό, δημιουργούν ένα ενδιαφέρον εικαστικό περιβάλλον. Μια παράσταση για δυνατούς κι υπομονετικούς χρήστες με επικέντρωση στις πρωτοποριακές τάσεις του 20ου αιώνα, τον συμβολισμό και το σωματικό θέατρο. Ο χειρισμός της όλης συνθήκης ως μιας αναβίωσης του «καδραρισμένου» δρώμενου, τοποθετημένου στην «βιτρίνα» της εποχής του όπως σε μαυσωλείο, αναιρεί τελικά και την δυναμική της εποχής της δράσης αλλά και την διαχρονικότητά της, τοποθετώντας την στο άχρονο και κατά κάποιον τρόπο στο «αεί». Σύλληψη /Σκηνοθεσία /Κίνηση/ Μετάφραση Πρωτότυπων Κειμένων: Ιόλη Ανδρεάδη Σκηνογραφία | Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα Ήχος: Ερατώ Α. Κρεμμύδα Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα Κατασκευές: Περικλής Πραβήτας & Βικτώρια Νταρίλα Βοηθός Σκηνοθέτη: Διονύσης Χριστόπουλος Βοηθός Φωτισμών: Μαριάντζελα Σεφεριάν Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ Αφίσα: Κώστας Τσακαλάκης Διανομή Κόμης Τσέντσι | Μπερνάρντο: Μιλτιάδης Φιορέντζης Μπαλαντέρ [Καμίλλο | Αντρέας | Ορσίνο | Λουκρητία]:Ελεάνα Καυκαλά Βεατρίκη: Μαρία Προϊστάκη
Κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.30 Ως την Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2016. Διάρκεια 75’ χωρίς διάλειμμα Γενική είσοδος 10 ευρώ Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (Ειδικά Διαμορφωμένος Υπόγειος Χώρος) Πειραιώς 206 Ταύρος Τηλέφωνο: 210 3418579 Σημεία Προπώλησης: Ταμεία Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, Δευ-Παρ 11:00 - 14:00, www.mcf.gr. | Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσματζόγλου), Ticket Services Ωρ. λειτουργίας: Δευ. & Τετ. 09:00 - 17:00, Τρ., Πεμ. & Παρ. 09:00 - 20:00, Σαβ. 10:00 - 14:00 | Εισιτήρια προπωλούνται επίσης και σε επιλεγμένα καταστήματα Forthnet (Πειραιά, Καλλιθέας (Θησέως), Αιγάλεω, Συντάγματος, Γλυφάδας, Αμαρουσίου, Αγίου Δημητρίου, Νέας Σμύρνης) https://www01.forth-crs.gr/ticketshop/mcf/theatra.exe?PM=P1&id=00021_000000504#linkOk νέο video trailer: https://www.youtube.com/watch?v=v6sedIYsX0Y Νέες φωτογραφίες σε υψηλή ανάλυση: https://www.dropbox.com/sh/57q1qxzn7m3v61n/AACau-69ig6ulb81B4Umv3Q7a?dl=0 Η «Οικογένεια Τσέντσι» κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από την «Κάπα Εκδοτική». Την έκδοση προλογίζει η ποιήτρια Γλυκερία Μπασδέκη.
Λίγα λόγια για τους Τσέντσι Οι Τσέντσι (Les Cenci) του Αρτώ αποτέλεσαν έργο-ορόσημο για το λεγόμενο «Θέατρο της Σκληρότητας» και το κείμενό του θεωρήθηκε υψηλής δραματουργικής δύναμης και μεγάλης επιρροής σε πολλαπλά πεδία και κινήματα των τεχνών του 20ου αιώνα. Στο πρώτο ανέβασμα του έργου, το οποίο πραγματοποιήθηκε από τον Αρτώ στις 7 Μαΐου του 1935, η παράσταση κρίθηκε ως αποτυχία από κοινό και κριτικούς κι έμεινε στην σκηνή μόνο για 17 βράδια. Τον ρόλο του Κόμητα Τσέντσι ερμήνευε ο ίδιος ο Αρτώ, ο οποίος μετά την οικονομική καταστροφή του εγχειρήματος απογοητεύτηκε τόσο που αποφάσισε πως δε θα ξανασκηνοθετήσει για το θέατρο ποτέ.Τα πάθη της οικογένειας των Τσέντσι, τα φρικαλέα εγκλήματα του Κόμη Τσέντσι και η γενναία και τραγική αυτοθυσία της 16χρονης Βεατρίκης, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για κορυφαίους ποιητές, στοχαστές και ζωγράφους όπως ο Σέλλεϋ, ο Σταντάλ, ο Μοράβια, ο Αρτώ και η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι. Ο τελευταίος απόγονος της οικογένειας, ο Φράνκο Τσέντσι, είναι σήμερα 57 ετών και ζει στη Ρώμη ως καλλιτέχνης. Τα περισσότερα έργα του αφορούν στη Βεατρίκη Τσέντσι, στην οποία αφιέρωσε και την μεγάλη του έκθεση το 2013 στην Acta International Gallery. Ιόλη Ανδρεάδη Σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε εξήμιση χρόνια στο Λονδίνο. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Είναι ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013, στο Brooklyn της Νέας Υόρκης, και το 2015, χρονιά όπου με δική της πρωτοβουλία το Lab φιλοξενήθηκε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σύρο. Τη σεζόν 2014 - 2015 δίδαξε «Αρχαίο Δράμα & Devised Theater» στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, πραγματοποιώντας επίσης σεμινάρια θεάτρου στον ίδιο χώρο με τον τίτλο «Χωράω», για άτομα σε απεξάρτηση, σε συνεργασία με το «18 άνω». Από τον Νοέμβριο του 2014 συμμετέχει στο Caravan Project, διδάσκοντας δημιουργική γραφή σε ακριτικές περιοχές (Λέσβος, Κρήτη κ.α.). Τον Ιανουάριο του 2015 έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Σημείο το έργο της «Αρτώ / Βαν Γκογκ, avec un pistolet». Η παράσταση εκείνη αποτέλεσε το πρώτο μέρος της έρευνας που διεξάγει πάνω στα κείμενα και τη σκέψη του σπουδαίου μεταρρυθμιστή και θεωρητικού του θεάτρου Αντονέν Αρτώ, η οποία έρευνα συνεχίζεται με την «Οικογένεια Τσέντσι». |