Σχετικά άρθρα
ΦΕΛΙΤΣΕ ΚΑΙ ΛΙΛΥ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Πέμπτη, 15 Δεκέμβριος 2022 15:36 |
Φελίτσε και Λίλυ Η δραματουργία Στο Βερολίνο του 1942 μια Εβραία, η Φελίτσε, πνεύμα ελεύθερο, γυναίκα δυναμική, παθιασμένη, γεμάτη όνειρα που δεν διστάζει να προκαλεί και να διασκεδάζει ακόμα και μέσα στον πόλεμο ενώ κινδυνεύει από στιγμή σε στιγμή να συλληφθεί και μια Γερμανίδα, η Λίλυ, σύζυγος ναζί αξιωματικού και μητέρα τεσσάρων παιδιών, συναντιόνται και έλκονται έντονα η μία από την άλλη. Θα ζήσουν έναν παθιασμένο έρωτα για 18 μήνες και μετά η Φελίτσε θα οδηγηθεί σε στρατόπεδο συγκέντρωσης κι η Λίλυ, στοιχειωμένη απ’ αυτό τον έρωτα, θα συνεχίσει ως το τέλος να την ψάχνει και να καταφεύγει στις κοινές τους αναμνήσεις για παρηγοριά, χωρίς όμως να καταφέρει ποτέ να την ξαναβρεί ούτε αυτήν αλλά ούτε και την ευτυχία που βίωσε μαζί της. Πρόκειται για ένα πραγματικό γεγονός που ανασυντέθηκε από την συγγραφέα και προσαρμόστηκε στη σκηνή από την σκηνοθέτιδα, δίνοντας μας, όχι ακριβώς μια δραματουργία αλλά ένα σκηνικό ντοκουμέντο, μια επώδυνη αναπόληση, μέσα από την αφήγηση της Λίλυ, διανθισμένη από τα περιστατικά της συνταρακτικής αυτής σχέσης που καθόρισε τη ζωή της και άλλαξε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόταν τη ζωή, τη χώρα της, την ιδεολογία της και τον κόσμο γύρω της. Αναμνήσεις της ηλικιωμένης Λίλυ, έρχονται ξανά και ξανά στη μνήμη της, ζωντανεύοντας περιστατικά ευτυχίας, έρωτα και επικοινωνίας ουσιαστικής με την αγαπημένη της, την χαμένη για πάντα. Ένας ολόκληρος κόσμος καταλύεται κι ένας άλλος καινούργιος εγκαθίσταται μέσα της, καθώς ο πόλεμος, η γενοκτονία, η απαγόρευση, η βία κι ο τρόμος επιβάλλουν την παρουσία τους στη ζωή της, θυμίζοντας μας πως για να αλλάξει αυτός ο κόσμος πρέπει πρώτα να βαφτεί κόκκινος. Κι από αίμα κι από έρωτα. Η παράσταση Η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου μας δίνει μια από τις καλύτερες σκηνοθεσίες της, αποδίδοντας την ιστορία της Φελίτσε και της Λίλυ σκηνικά, με τόλμη, ευαισθησία, τρυφερότητα, ζηλευτό μέτρο και συναρπαστικές ατμόσφαιρες που ολοκληρώνονται με τους φωτισμούς, τα λιτά αλλά λειτουργικά σκηνικά, τα αξιοπρόσεχτα κουστούμια και τους μουσικούς νυγμούς. Οι εναλλαγές των σκηνών, οι σφιχτοί ρυθμοί, η ένταση που υποφώσκει διαρκώς ώσπου να κορυφωθεί, οι αντιθέσεις που ζευγαρώνονται σκηνοθετικά μέσα από τις στάσεις και τις κινήσεις των ηθοποιών, τις ανταλλαγές των βλεμμάτων τους και το βάρος των χειρονομιών τους, δημιουργούν ένα άριστα μελετημένο σύνολο, που αναδεικνύει τον αισθησιασμό των χαρακτήρων, την απροσδόκητη αλλά κι ακατανίκητη χημεία τους, την ένταση της βαθιάς σύζευξης τους, το χιούμορ και την απελπισία τους, τη συγκίνηση και τις βαθύτερες ποιότητες τους. Η ατμόσφαιρα μιας εποχής γεμάτης με θανάσιμες απειλές αλλά και με διάχυτη παντού την λαχτάρα για ζωή, αποδίδεται με ιδιαίτερη ευαισθησία, το πολιτικό στοιχείο είναι καθοριστικό κι απολύτως εναρμονισμένο με την καθημερινότητα των ηρωίδων, την απειλή που δηλητηριάζει τον έρωτα τους, τον τρόμο που διαποτίζει τις υπάρξεις τους και την συνταρακτική τους μοίρα. Η Δήμητρα Σύρου αποδίδει την ώριμη ηλικία της Λίλυ με μια μελαγχολική διάθεση, μια πένθιμη αποδοχή του μοιραίου, μια συγκινητική αίσθηση παραίτησης που απαλύνεται μόνο όταν παρακολουθεί τις δράσεις που ζωντανεύουν μέσα από τις γλυκόπικρες αναμνήσεις της. Η Δήμητρα Βαμβακάρη στο ρόλο της νεαρής Λίλυ, είναι εκφραστική, αισθαντική και συγκινητική. Δεν δημιουργεί στις πρώτες σκηνές, την αίσθηση της στυγνής και στεγνής συζύγου ενός αξιωματικού των Ναζί, της αυστηρής μητέρας τεσσάρων πειθαρχημένων αγοριών, μελλοντικών στρατιωτών και της στερημένης από έρωτα γυναίκας αλλά εμβαθύνει υπέροχα στην απόδοση του χαρακτήρα, στην πορεία, όταν διστακτικά προσεγγίζει το “απαγορευμένο” αλλά κι όταν πλέον η μαγική παρουσία της ερωμένης της, αφυπνίζει τις ορμές της φλογερής ιδιοσυγκρασίας της, εξαναγκάζοντας το ηφαίστειο του καταπιεσμένου ψυχισμού της, να εκραγεί. Η Έλενα Τυρέα, πλάθει μια εκπληκτική Φελίτσε, αισθησιακή, εκρηκτική, ποιητική, αστεία και φαντασμαγορική και ταυτόχρονα τραγική και αιθέρια, με υπέροχη κίνηση, πλούσιο ταμπεραμέντο, ακριβή και μελετημένη έκφραση της γκάμας των συναισθημάτων της ηρωίδας. Η παρουσία της στη σκηνή μαγνητίζει κι οι εκφράσεις της αποδίδουν στην εντέλεια τις αποχρώσεις του χαρακτήρα που υποδύεται. Ανάμεσα στις ηθοποιούς είναι αξιοθαύμαστη η χημεία κι η σκηνική σύμπραξη που μας προσφέρει ένα συμπαγές σύνολο και μια απελευθερωμένη από συμβάσεις, ανόθευτη κι αβίαστη αλλά και χωρίς περιττές υπερβολές που θα υπονόμευαν το σκηνοθετικό μέτρο, θεατρική δράση. Τα κοστούμια είναι λειτουργικά, ενισχύουν τις ατμόσφαιρες κι εξυπηρετούν τα σκηνοθετικά ευρήματα, συνταιριάζοντας με την εποχή κι αναδεικνύοντας τους χαρακτήρες. Η κινησιολογία κι οι χορογραφίες εξυπηρετούν στην εντέλεια την σκηνοθετική γραμμή, αξιοποιώντας τα προσόντα των ηθοποιών και προσφέροντας εικόνες λεπτής αισθητικής απόλαυσης.
Δραματουργική επεξεργασία - Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου Σκηνικά-Κοστούμια: Αγγελίνα Παγώνη Μουσική-Σχεδιασμός ήχου: Μαρία Βουμβάκη Χορογραφίες – Κινησιολογία: Αναστασία Γεωργαλά Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάνθη Κολιάκη Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Φυλακτοπούλου Φωτογραφίες: Αγγελίνα Παγώνη Trailer: Στέφανος Κοσμίδης Ερμηνεύουν: (αλφαβητικά) Δήμητρα Βαμβακάρη Δήμητρα Σύρου Έλενα Τυρέα Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS Μελενίκου 26 Γκάζι Βοτανικός(Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός) Διάρκεια: 75′ (χωρίς διάλειμμα) (για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00) Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ, 10 ευρώ (Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας - ΟΑΕΔ), 5 ευρώ (Ατέλειες) Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr |