Σχετικά άρθρα
ΤΖΟΥΛΙΑ |
Τρίτη, 27 Οκτώβριος 2009 00:10 |
JULIA Μια ακόμα παράσταση για την δεσποινίδα Τζούλια; Φαίνεται πως η αλαζονική ηρωίδα του Στρίντμπεργκ έχει εμπνεύσει πολλούς σκηνοθέτες και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, εξ αιτίας όχι μόνο της ιδιόμορφης συμπεριφοράς της αλλά και του κρίσιμου πολιτικού ζητήματος που θέτει το έργο. Η ομάδα ΠΡΟ-ΤΑΣΗ παρουσιάζει φέτος μια διαφορετική δεσποινίδα Τζούλια, με κινηματογραφικές αναφορές, σε απόδοση, διασκευή και σκηνοθεσία του Δημήτρη Φοινίτση.
Το έργο Η Τζούλια είναι μια εύπορη νεαρή γυναίκα που ταλανίζεται από τις αντιφάσεις της. Προσεγγίζει τον ερωτικό πόθο μέσα από μια σχεδόν ανεξέλεγκτη εξουσιαστική μανία αλλά ταυτόχρονα επιθυμεί στο αποκορύφωμα της έξαρσης, την υποταγή της στην κοινωνική τάξη που έχει υπό τις προσταγές της, και μάλιστα με εξευτελιστικές συνθήκες. Ο Γιάννης είναι ένας οικονόμος, ένας υπηρέτης αλλά έχει όνειρα. Θέλει να γίνει ο ίδιος το αφεντικό σ’ ένα δικό του μικρό βασίλειο και θα αντιπαρερχόταν οποιαδήποτε αντιξοότητα προκειμένου να πετύχει το στόχο του. Το αδύνατο σημείο της Τζούλιας είναι η ίδια η οικογενειακή της διαπλοκή, τα καταγωγικά της μελανά σημεία, οι συνέπειες που προέκυψαν από την επιθυμία των δικών της προπατόρων να πάψουν να είναι μυλωνάδες και να γίνουν οι άρχοντες του τόπου τους, οι τρόμοι που γεννήθηκαν όταν η επιθυμία αυτή πέρασε στην πράξη. Οι επιπτώσεις των πράξεων των γεννητόρων στην ψυχοσύνθεση και τη μοίρα των απογόνων τους, αποτελούν μία από τις εμμονές του συγγραφέα. Η αυτοκαταστροφική έλξη της Τζούλιας προς τον Γιάννη δεν πηγάζει από τη ρομαντική διάσταση της επιθυμίας της να ερωτευτεί και να την ερωτευτούν, αλλά από τη βαθύτερη ανάγκη της να ταπεινωθεί υπαρξιακά και κοινωνικά ώστε να επανέλθει στην κατάσταση αθωότητας από την οποία έχει βίαια εξαχθεί εξ αιτίας της οικογενειακής της περιπέτειας. Η ηρωίδα συντρίβεται, όχι από τη χυδαία και συμφεροντολογική συμπεριφορά του υπηρέτη της αλλά από την καταλυτική διαπίστωση πως έχει αμετάκλητα πλέον απολεστεί η αθωότητά της. Οποιαδήποτε απόπειρα διαφυγής είναι καταδικασμένη. Η Τζούλια έχει παγιδευτεί στην ιστορία της και το πεπρωμένο της είναι αμετάκλητα συνδεδεμένο με τον σκηνικό χώρο-σφαγείο, την απέραντη κουζίνα μέσα στην οποία μαγειρεύτηκαν τα φρικτά δείπνα που της προσέφεραν την κάλπικη ευδαιμονία της. Η παράσταση Ο σκηνοθέτης επεξεργάστηκε το υλικό του θεατρικού έργου μέσα από δεδομένα που αφορούν την πολιτικοκοινωνική κατάσταση της χώρας μας σήμερα. Ο Γιάννης, ένας αλλοδαπός που ονειρεύεται να «φτιαχτεί», χρησιμοποιεί τις αδυναμίες της πλούσιας κόρης του αφεντικού του για να ανέλθει, νοιώθοντας ταυτόχρονα γι’ αυτήν μια βαθιά, φυλετική περιφρόνηση. Ο συνδυασμός σκηνικής πράξης με κινηματογραφική (μέρος της παράστασης είναι φιλμογραφημένο και μονταρισμένο με κινηματογραφικό υλικό) προσέφερε μια έντονη αίσθηση διαχρονικότητας και παράλληλα χαρτογράφησε το σκηνικό τοπίο ανατρεπτικά, παρουσιάζοντας στον θεατή δύο διαστάσεις. Εκείνην της άμεσης δράσης κι εκείνην της παράλληλης αντίδρασης που την υπονομεύει. Με κινησιολογική και ερμηνευτική άνεση ερμηνεύουν οι δύο πρωταγωνιστές τους ρόλους τους, εξ ίσου επαρκώς και στη σκηνή του θεάτρου και στο φιλμογραφημένο μέρος του έργου. Απόδοση-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Φοινίτσης Παίζουν: Ελευθερία Γεροφωκά, Κρις Ραντάνοφ Κίνηση: Νερίνα Ζάρπα Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα Κοστούμια: Δημήτρης Πέτρου Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Πάντσος Κάμερα: Αλίκη Πήτερσον NIXON/SCREENING ROOM Αγησιλάου 61-Γκάζι (Μετρό Κεραμεικός) Τηλ. 6978-300010 Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00 |
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 19 Δεκέμβριος 2011 14:40 |