Σχετικά άρθρα
ΤΙ ΕΙΔΕ Ο ΜΠΑΤΛΕΡ |
Συντάχθηκε απο τον/την Νεκτάριος-Γεώργιος Κωνσταντινίδης |
Παρασκευή, 26 Νοέμβριος 2010 10:46 |
Τι είδε ο μπάτλερ του Τζο Όρτον
Το έργο
Ο ψυχίατρος κύριος Πρέντις περνάει την υποψήφια γραμματέα του Τζέραλντιν από μια δοκιμασία πρόσληψης η οποία συμπεριλαμβάνει και την αφαίρεση των ρούχων της. Τη θέση γραμματέως διεκδικεί και ένας απατεώνας νεαρός, ο οποίος έχει αποπλανήσει ερωτικά σε ένα ξενοδοχείο την νυμφομανή γυναίκα του γιατρού και την εκβιάζει με φωτογραφίες που έχει τραβήξει την ώρα της «συνεύρεσης». Όταν οι δυο τους καταφτάνουν στο ιατρείο, ο νεαρός κλέβει το φόρεμα της δεσποινίδος Τζέραλντιν, νομίζοντας πως ανήκει στη σύζυγο του γιατρού. Έτσι η ατυχής μέλλουσα γραμματέας μένει γυμνή ενώ για να συμπληρωθεί το αλαλούμ μπαίνουν επίσης ένας ψυχίατρος για επιθεώρηση και ένας αστυνομικός.
Το έργο αυτό του Τζο Όρτον που γεννήθηκε το 1933 και πέθανε το 1967 αποτελεί ένα δείγμα της γραφής του η οποία υπήρξε ιδιαίτερα ανατρεπτική για τα πολιτικοκοινωνικά δεδομένα της εποχής του. Με έντονο το φαρσικό στοιχείο, με κυνικό και σαρκαστικό λόγο, με έντεχνη μεγέθυνση των φαινομένων ώστε να αγγίζουν τα όρια της καρικατούρας, με το κλασσικό του φλεγματικό χιούμορ ο συγγραφέας προσφέρει στην δραματουργία ένα καθαρό αντανάκλασμα του μεταπολεμικού κόσμου και ταυτόχρονα μια διαχρονική αποτύπωση των κοινωνικών και πολιτικών συμβάσεων που ευνουχίζουν την διαφορετικότητα, συντηρώντας την προκατάληψη και την αποστεωμένη ηθική στις κοινωνικές δομές. Διαρκείς ανατροπές, παρενδυσία, ιδιόμορφοι χαρακτήρες, ενισχύουν την δράση αποκαλύπτοντας τα πολλαπλά επίπεδα της ενώ η απογύμνωση των ηρώων από τους ίδιους ή από τους άλλους οδηγεί με ακρίβεια στην αποκάλυψη μιας αλήθειας που υπονομεύει τις βασικές δομές. Η παράσταση Η σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, ο οποίος υπογράφει μαζί με τον Τάσο Βάρβαρο και τη μετάφραση, ανέδειξε την κρισιμότητα του έργου κι αξιοποίησε τους δυναμικούς του ρυθμούς, ενισχύοντας τις ανατροπές. Το σκηνικό συνυπηρέτησε την σκηνοθεσία με τις πόρτες ν’ ανοιγοκλείνουν με ταχύτητα, κρύβοντας και φανερώνοντας την κατάλληλη στιγμή τα πρόσωπα. Τα έντονα, κίνκι κοστούμια ανέδειξαν το φαρσικό στοιχείο κι οι δυναμικοί φωτισμοί τόνισαν τις αντιθέσεις. Ο Γιώργος Γλάστρας ως ψυχίατρος απέδωσε το ρόλο του δυναμικά και αποκαλυπτικά εντείνοντας επιδέξια την αμηχανία του ενώ η Άννα Καλαϊτζίδου σαν Τζέραλντιν κράτησε τον έλεγχο και τις ισορροπίες ανάμεσα στην φάρσα και την ανατροπή της. Η έμπειρη Λυδία Φωτοπούλου στο ρόλο της κυρίας Πρέντις υπηρέτησε τις αντιθέσεις του ρόλου μέσα από μια αρμονική συνάρτηση ανάμεσα στο κινησιολογικό και το λεκτικό περιεχόμενο. Η παράσταση προσφέρει στο θεατή όχι μόνο την απόλαυση της ψυχαγωγίας αλλά και σημαντικά ερείσματα για προβληματισμό όσον αφορά την υποκρισία του κοινωνικού μας ιστού. Μετάφραση: Θωμάς Μοσχόπουλος- Τάσος Βάρβαρος Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος Παίζουν: Λυδία Φωτοπούλου, Άννα Καλαϊτζίδου Γιώργος Γλάστρας Κώστας Μπερικόπουλος Αλέξανδρος Αλπίδης Θάνος Τοκάκης Θέατρο «ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ»
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
|
Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 26 Νοέμβριος 2010 11:12 |