Αρχείο
- Δεκέμβριος, 2019
- Νοέμβριος, 2019
- Οκτώβριος, 2019
- Σεπτέμβριος, 2019
- Αύγουστος, 2019
- Ιούλιος, 2019
- Ιούνιος, 2019
- Μάιος, 2019
- Απρίλιος, 2019
- Μάρτιος, 2019
- Φεβρουάριος, 2019
- Ιανουάριος, 2019
- Δεκέμβριος, 2018
- Νοέμβριος, 2018
- Οκτώβριος, 2018
- Σεπτέμβριος, 2018
- Αύγουστος, 2018
- Ιούλιος, 2018
- Ιούνιος, 2018
- Μάιος, 2018
- Απρίλιος, 2018
- Μάρτιος, 2018
- Φεβρουάριος, 2018
- Ιανουάριος, 2018
- Δεκέμβριος, 2017
- Νοέμβριος, 2017
- Οκτώβριος, 2017
- Σεπτέμβριος, 2017
- Αύγουστος, 2017
- Ιούνιος, 2017
- Μάιος, 2017
- Απρίλιος, 2017
- Μάρτιος, 2017
- Φεβρουάριος, 2017
- Ιανουάριος, 2017
- Δεκέμβριος, 2016
Σχετικά άρθρα
ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ |
Συντάχθηκε απο τον/την Παύλος Λεμοντζής |
Μεγάλη Χίμαιρα του Μ. Καραγάτση
Ύστερα από μια θεαματική πορεία στο θέατρο «ΠΟΡΕΙΑ» των Αθηνών, έφτασε στη Θεσσαλονίκη δαφνοστεφανωμένη η παράσταση του Δημήτρη Τάρλοου, που συγκίνησε θεατές, κριτικούς, λάτρεις της γραφής Καραγάτση και κινηματογραφιστές, αφού η παράμετρος «οθόνη» έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην μνήμη. Με τη συμβολή της κινούμενης εικόνας (οπτικοποίηση παρελθόντος) η μνημονική καταγραφή ενδυναμώθηκε, μετατρέποντας το πεπερασμένο και χρονικό της συγκεκριμένης παράστασης σε διαχρονικά αναγνωρίσιμη και ενθυμούμενη αξία. Επίσης, μνημονικοί οδηγοί που συνετέλεσαν στη ζωντανή διατήρηση της εντύπωσης που προξένησε στο θεατή από την πρώτη συμμετοχή του στο συγκεκριμένο σκηνικό θέαμα, είναι η σκηνοθεσία , η μουσική, ο φωτισμός και ο εικαστικός διάκοσμος, η ζωγραφική απεικόνιση του χώρου στη δισδιάστατη μορφή ως σκηνογραφία, τα κοστούμια και τα ποικίλα οπτικοακουστικά εφέ που χρησιμοποιήθηκαν στο εν λόγω θέαμα. Αυτά με τη σειρά τους αποτέλεσαν σταθερά μνημονικά σημεία αναφοράς, που εύκολα ανακλήθηκαν από τη λήθη του παρελθόντος, αναδομήθηκαν και επανεκτιμήθηκαν για την εκ νέου «αξιολόγηση» της «Μεγάλης Χίμαιρας» από θεατές, όπως εγώ. Αναφέρω τα παραπάνω, επειδή τον Ιανουάριο του 2016 είχα δει την παράσταση στην Αθήνα και βρέθηκα προχθές στη γενική δοκιμή –παρουσία θεατών- της εν λόγω παράστασης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Πέρα από την τεράστια αίθουσα του Μεγάρου, όλα τα στοιχεία που ανέδειξαν τη «Μεγάλη Χίμαιρα» σε ιδιαιτέρως αξιόλογο πολιτιστικό γεγονός, ήταν παρόντα. Γνωρίζουμε ήδη ότι στο έργο -λεπτομερές ψυχογράφημα- ο συγγραφέας καταπιάνεται μʼ ένα γυναικείο χαρακτήρα και τον αναλύει συστηματικά. Μέρος της τριλογίας «Γιούγκερμαν-Λιάπκιν-Χίμαιρα», πραγματεύεται επίσης τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι ξένοι στην προσαρμογή τους με την ελληνική πραγματικότητα, αλλά και την αμφιθυμία των Ελλήνων προς τη Δύση. Η Μαρίνα, νεαρή Γαλλίδα , ερωτεύεται, παντρεύεται και ακολουθεί τον άνδρα της στη Σύρα, στο πατρικό του σπίτι . Εκεί ζει κάτω από τον βαρύ ίσκιο της πεθεράς της, αλλά κι από κείνον του δεύτερου αρσενικού της οικογένειας. Καθώς συνδέει την τύχη της με τα βαπόρια του άνδρα της, κάθε ψυχική της αναταραχή έχει ανάλογες συνέπειες στη ζωή τους. Όταν έρχεται η οικονομική καταστροφή που είναι συνδεδεμένη με την ψυχική φθορά της Μαρίνας, τότε όλα μπαίνουν στο φαύλο κύκλο του έρωτα και του θανάτου. Έξυπνος και ταλαντούχος άνθρωπος, με ευρύτατους ορίζοντες, μπόλιασε την έβδομη τέχνη με τη ζωντανή δράση επί σκηνής και το αποτέλεσμα το χειροκρότησε εντυπωσιακά μεγάλος αριθμός θεατών. Ο Χρήστος Δήμας, δεξιοτέχνης της κάμερας και τιμημένος με ελληνικά και διεθνή βραβεία, μεγαλούργησε. Επειδή ξέρει νʼ αρθρώνει μια γλώσσα με κώδικες «δανεισμένους» κι από άλλες τέχνες (εικαστικές, θέατρο) στην αφήγηση και στην αναπαράσταση , αλλά και ως εξπέρ του editing και λάτρης της λεπτομέρειας, προσέδωσε αυθεντικότητα στην ατμόσφαιρα της εποχής του μεσοπολέμου. Ακολούθησε μια χρονική και χωρική συνέχεια στην αφήγηση, επεδίωξε και πέτυχε τη γραμμικότητα στην παρουσίαση των γεγονότων, διευθέτησε την ομαλή ροή και την γραφιστική ομοιογένεια από πλάνο σε πλάνο και, φυσικά, μας εισήγαγε στη δράση, ως μία συνιστώσα δρώσα στο παρόν. Εξαιρετική δουλειά. Να επαινέσω τη σκηνή της δεξίωσης; Τις συνεχείς «ποιητικές» συνοδείες του κειμένου με την αντίστοιχη εικόνα στην οθόνη, ώστε η «πληρότητα» στη σκηνή να θεωρείται καλλιτεχνικό επίτευγμα , ενώ στον θεατή να συνοδεύει το συναίσθημα; Θαρρώ, όλα. Του πρέπουν έπαινοι.
Διασκευή: Στρατής Πασχάλης ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ 25ης Μαρτίου 25, Θεσσαλονίκη Τηλέφωνο: 2310 895 938-9 Διάρκεια: 150 λεπτά, με διάλειμμα Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 12/4: 20:30, Παρασκευή 13/4: 20:30, Σάββατο 14/4: 20:30, Κυριακή 15/4: 19:30, Πέμπτη 19/4: 20:30, Παρασκευή 20/4: 20:30, Σάββατο 21/4: 20:30, Κυριακή 22/4: 19:30 Τιμές Εισιτηρίων: Α’ ζώνη 25 €, μειωμένα, ομαδικά 20 €, Β’ ζώνη 20 € μειωμένα, ομαδικά 15 €, Γ’ ζώνη 15 € μειωμένα, ομαδικά 12 €, Δ’ ζώνη 12 € μειωμένα, ομαδικά 10 €, μειωμένης ορατότητας 10€ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ : www.tch.gr, ticketservice.gr, Public & viva.gr ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ ΠΛ. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ |