ΜΟΝΟΛΟΓΟΙ ΑΠ ΤΗ ΓΑΖΑ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Παρασκευή, 15 Οκτώβριος 2010 09:52

Μονόλογοι απ' τη Γάζα

gaza1

Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου

17 Οκτωβρίου 2010 ταυτόχρονα σε όλο τον κόσμο

29 Νοεμβρίου 2010 στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στην Νέα Υόρκη

gaza2

Αφήνουμε τον κόσμο μας να κινείται ερήμην μας αφού δεν γνωρίζουμε τους μηχανισμούς του.

Αφήνουμε τα παιδιά να πεθαίνουν με φρικτούς τρόπους αφού δεν είναι τα δικά μας παιδιά.

Αφήνουμε την φρίκη να συμβαίνει κάπου εκεί έξω αφού εδώ μέσα η τηλεόραση συνεχίζει να μας παρηγορεί με ήσυχα ψέματα.

Αφήνουμε τους δολοφόνους να συνεχίζουν το έργο τους αφού δεν πιστέψαμε ποτέ πως μπορούμε να τους σταματήσουμε.

Αφήνουμε τους άλλους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα, παραμένοντας χωμένοι μέσα στην ήσυχη τρύπα μας.

Αφήνουμε το κακό να συμβαίνει αλλού ελπίζοντας πως δεν θα έρθει ποτέ εδώ.

Αφήνουμε τα λόγια να πάρουν την θέση των πράξεων ελπίζοντας πως έτσι θα κοιμόμαστε ήσυχοι τα βράδια.

Κοιμόμαστε ήσυχοι τα βράδια.

Ώσπου να μας ξυπνήσει ο πόνος.

Καλώς ήρθατε στην εμπόλεμη ζώνη... Απολαύστε την...

gaza3

32 μαθητές-μαθήτριες από τη Γάζα γράφουν για τη ζωή τους


θεατρικά & εικαστικά δρώμενα  Οργάνωση: Θέατρο ASHTAR της Παλαιστίνης

Στην Ελλάδα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Σέρρες, Κέρκυρα, Πρέβεζα, Χίο, Ρόδο και σε ολόκληρο τον κόσμο από διάφορους φορείς

gaza4

….τα όνειρα, η ασφάλεια, η ελπίδα και το μέλλον είναι λέξεις που χάνουν το νόημά τους σε μια πόλη που σκοτώνει και το παραμικρό όνειρο…. (Άνας, 15 χρονών μαθητής στη Γάζα).

gaza5

…θα ήθελα να ζω σε μια δημοκρατική κοινωνία, με νόμους, με ειρήνη και με είκοσι κινηματογράφους, για να πηγαίνω να βλέπω ταινίες, να πετάω με τη φαντασία μου και να ονειρεύομαι… (Ραουάντ, μαθήτρια 13 χρονών από τη Γάζα).

gaza6

Από τον Νοέμβριο 2009 μέχρι τον Απρίλιο 2010, με τη βοήθεια ενός θεατροπαιδαγωγού και ενός ψυχολόγου, 32 νέοι και νέες 13-17 ετών στη Γάζα επεξεργάστηκαν και κατέγραψαν σε μορφή μονολόγων τις εμπειρίες, τις σκέψεις, τις ελπίδες, τα όνειρα και τους φόβους τους κατά τη διάρκεια και μετά την εισβολή και τον πόλεμο τον Δεκέμβριο του 2008. Η προσέγγιση έγινε με τη βοήθεια τεχνικών του «Θεάτρου του Καταπιεσμένου» του Αουγκούστο Μποάλ, της Δραματοθεραπείας και των Αφηγήσεων-Παραμυθιών.

gaza7

Οι ιστορίες τους θα παρουσιαστούν θεατρικά στις 17 Οκτωβρίου 2010 ταυτόχρονα στην Παλαιστίνη και σε ακόμα 30 χώρες. Οι εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν στην παραλία της Γάζας στις 10π.μ. όπου χάρτινα καραβάκια με τα κείμενα των μαθητών θα ταξιδέψουν στη θάλασσα.

gaza8

Αργότερα, στις 29 Νοεμβρίου 2010 μια ομάδα νέων από αυτές τις χώρες θα ταξιδέψουν στη Νέα Υόρκη για να παρουσιάσουν τους Μονολόγους σε διάφορες γλώσσες στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στην ετήσια συνεδρίαση της για το Παλαιστινιακό ζήτημα.

Ταυτόχρονα οι Μονόλογοι απ τη Γάζα θα αποτελέσουν αφορμή για επικοινωνία μαθητών από διάφορα μέρη του κόσμου και για δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, πολέμου-βίας, διαπολιτισμικότητας κ.ά.

gaza9

Πρόκειται για ένα διεθνές πρόγραμμα του θεάτρου ASHTAR της Παλαιστίνης το οποίο στην Ελλάδα συνεργάζεται με  το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. (www.TheatroEdu.gr)

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας: «Η επίθεση του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας τον Δεκέμβριο 2008-Ιανουάριο 2009 ήταν εξαιρετικά βίαιη και στις 22 ημέρες που διήρκεσε είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο τουλάχιστον 1380 παλαιστινίων, εκ των οποίων οι 431 ήταν παιδιά. Τουλάχιστον 5380 ήταν οι τραυματίες, από τους οποίους οι 1380 ήταν παιδιά. Υπολογίζεται ότι περίπου 100000 άτομα αναγκάστηκαν να αφήσουν τα σπίτια τους για ακόμα μία φορά. Σπίτια, σχολεία, νοσοκομεία, τόποι θρησκευτικής λατρείας και κέντρα πολιτισμού καταστράφηκαν. (World Health Organization, Gaza strip, Initial health needs assessments, Health Cluster, 16/02/2009.)

gaza10

Σύμφωνα με την αναφορά ειδικών στην ψυχική υγεία: «Η πρόσφατη βία και ο συνεχιζόμενος αποκλεισμός απειλούν  πολύ σοβαρά την ψυχική και πνευματική υγεία καθώς  και την κοινωνική ευημερία τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών.  Η καταστροφή και ο πόνος που προκάλεσαν οι άγριοι βομβαρδισμοί και οι οδομαχίες για πάνω από τρεις βδομάδες, ακολουθούν πολλά χρόνια κατοχής, συγκρούσεων και απωλειών. […] Απαιτείται τεράστια προσπάθεια για να μπορέσουν ν’ αντιμετωπίσουν τις τραυματικές εμπειρίες και ν’ αρχίσουν να ξαναχτίζουν τις ζωές τους…[..] Πρέπει να υπάρξουν δραστηριότητες που ομαλοποιούν τη ζωή τους και τους δίνουν μια αίσθηση ασφάλειας, δομής και ασφαλούς πρόβλεψης για το μέλλον, σε έναν κατά τα άλλα χαώδη και επισφαλή κόσμο. Να δοθούν ευκαιρίες στους εφήβους να πάρουν μέρος στην αντιμετώπιση της κρίσης, οργανώνοντας οι ίδιοι δραστηριότητες για μικρότερα παιδιά, ευκαιρίες που θα τους δώσουν αίσθηση πληρότητας και αυτοπεποίθησης….» (Interagency statement on Mental Health in Gaza in 2009: Principles and response).

gaza11

Σύμφωνα με τον θεατροπαιδαγωγό του ASHTAR Theatre στη Γάζα:

«Οι νέοι, μετά την επίθεση, έχουν χάσει την πίστη τους στα πάντα και κυρίως στους πατεράδες τους, που έτρεμαν από φόβο μπροστά στα παιδιά τους καθώς έπεφταν οι βόμβες….. πατεράδες που θα έπρεπε να αντιπροσωπεύουν την ασφάλεια και να είναι πρότυπα για τα παιδιά τους. Παρ’ όλα αυτά, πολλοί, για λόγους ασφάλειας, άφησαν τα σπίτια τους και τα παιδιά τους και σκόρπισαν σε άλλους χώρους, σε σχολεία, σε συγγενείς ή γείτονες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη σιγουριάς και εμπιστοσύνης προς τους ενήλικες.»

gaza12
Οι «Μονόλογοι απ' τη Γάζα» στην Ελλάδα

Οι 32 Μονόλογοι των μαθητών από τη Γάζα μεταφράστηκαν στα ελληνικά από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και θα παρουσιαστούν σε 8 πόλεις στις 17/10/2010.  Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Πρέβεζα, Σέρρες, Κέρκυρα, Χίος, Ρόδος.

Το πρόγραμμα εντάσσεται στις ευρύτερες δράσεις που οργανώνει το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση γύρω από τα ζητήματα των Δικαιωμάτων του Παιδιού, της Πολιτειότητας (η Ιδιότητα του Πολίτη) και της Προσέγγισης των Πολιτισμών μέσα από τις παραστατικές τέχνες (θέματα που περιλαμβάνονται και στις προτεραιότητες της UNESCO για τη δεκαετία). Για αυτό το σκοπό, με αφορμή τους μονολόγους των μαθητών από τη Γάζα, μετά τις 17/10/10 θα οργανωθούν δράσεις σε διάφορες πόλεις στις οποίες περιλαμβάνονται:  αλληλογραφία μαθητών από Ελλάδα, Γάζα και άλλες χώρες, βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και στελέχη ανθρωπιστικών οργανώσεων νέων, εργαστήρια για μαθητές και νέουςσυζητήσεις και ενημερωτικές δράσεις, για ζητήματα Δικαιωμάτων του Παιδιού και Προσέγγισης των Πολιτισμών.

Άλλοι φορείς μπορούν να αξιοποιήσουν τους μονόλογους καλλιτεχνικά ή εκπαιδευτικά μετά από σχετική άδεια και με την προϋπόθεση να μην  προκύπτει εμπορική εκμετάλλευση.

Τον Νοέμβριο 2010 ένας έλληνας νέος θα ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη για να ενταχθεί στη διεθνή ομάδα νέων που θα προετοιμάσουν και παρουσιάσουν τους μονολόγους στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.

gaza13

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ: Κυριακή, 17/10/2010

Η παρουσίαση των μονολόγων θα γίνει από μαθητές και νέους ηθοποιούς:

Αθήνα: 11π.μ. στο Θέατρο Νέου Κόσμου και στις 6μ.μ. στην Πλατεία στο Μοναστηράκι

Θεσσαλονίκη: 11π.μ. στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Κρατικό Θέατρο).

Ηράκλειο: 12μ. στην Πλατεία Λιονταριών.

Σέρρες: 11π.μ. στο Δημοτικό Θέατρο ΑΣΤΕΡΙΑ και στον πεζόδρομο

Πρέβεζα: 11 π.μ. στο Κάστρο Αγίου Ανδρέα

Χίος: 5μ.μ. στην Πλατεία Φρουρίου στο Κάστρο Χίου

Κέρκυρα: 12μ. στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης & στη Λευκίμμη στις 7μ.μ.

Ρόδος: 5μ.μ. στο Θόλο απέναντι από το ΑΚΤΑΙΟ

Όλες οι εκδηλώσεις ετοιμάστηκαν με εθελοντική προσφορά και εργασία και η είσοδος είναι ελεύθερη.

gaza14

Πληροφορίες & αναλυτικό πρόγραμμα για κάθε πόλη στην ιστοσελίδα: www.TheatroEdu.gr  : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 

Με τη συνεργασία & υποστήριξη (μέχρι στιγμής):

  • ΟΛΜΕ
  • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας (ΚΘΒΕ)
  • Θέατρο του Νέου Κόσμου
  • ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας & Σερρών
  • Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου
  • Ελληνικό Κέντρο της Διεθνούς Ένωσης Κουκλοθεάτρου–UNIMA Hellas
  • Διεθνής Αμνηστία – Ελληνικό Τμήμα
  • Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων -ΠΕΕΠΟΘΕ
  • Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
  • Πινακοθήκη Δήμου Κερκυραίων
  • Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας
  • ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, Πρέβεζας, Κέρκυρας, Σερρών, Χαλκιδικής
  • Πολιτιστικός Σύλλογος "Πρέβεζα"

 

  • ·Κινηματογραφικές Λέσχες Πρέβεζας & Σερρών
  • ·Πρωτοβουλία Εκπαιδευτικών "Ένα σχολείο για τη Γάζα»
  • ·Δήμος Νεάπολης Θεσσαλονίκης–Αντιδημαρχία Παιδείας και Πολιτισμού
  • ·Δήμος Ηρακλείου
  • ·Δήμος Ροδίων
  • ·Πρωτοβουλία «για τα παιδιά στη Γάζα»
  • ·Σύλλογος Γονέων Καλλιτεχνικού Σχολείου Γέρακα
  • ·Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χίου
  • ·Επιτροπή αλληλεγγύης στους πρόσφυγες Ν. Χίου
  • ·Ρ/Σ & Εφημερίδα “ΑΛΗΘΕΙΑ" Χίου
  • ·Cretalive.gr
  • ·Εφημερίδα Πατρίς Ηρακλείου
  • ·ΕΡΑ Σερρών
  • ·Πολλά σχολεία σε όλη την Ελλάδα
gaza15

 

Μήπως τελικά μπορείτε να κάνετε κάτι;

Κάντε το:

Δωρεές-χορηγίες στο λογ. ALPHA BANK 202-00-2002-000277 με τη σημείωση «Μονόλογοι»