Σχετικά άρθρα
Ο ΘΕΟΣ ΤΗΣ ΣΦΑΓΗΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Τρίτη, 04 Φεβρουάριος 2014 20:42 |
Ο θεός της σφαγής της Γιασμίνα Ρεζά
Τι συμβαίνει όταν δύο ζευγάρια σοβαρών και καλλιεργημένων γονέων συναντιούνται για να λύσουν μια παρεξήγηση ανάμεσα στα παιδιά τους; Ποιό είναι το όριο ανάμεσα στην ενηλικίωση και την παιδικότητα; «Η Ρεζά γράφει μια κωμωδία με έντονη κριτική διάθεση και σαρκασμό απέναντι στο «καθώς πρέπει» και τον αστικό πολιτισμό, ψάχνοντας, με υπόγειο τρόπο, τί είναι αυτό που κατά βάθος συνδέει τέσσερα εμφανώς στερεοτυπικά πρόσωπα, απόλυτα αναγνωρίσιμα και από το ελληνικό κοινό», σημειώνει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Γιαμλόγλου. Ίσως η Ελληνική κοινωνία να μην είναι τόσο εκλεπτυσμένη όσον αφορά τον τρόπο διαχείρισης και χαλιναγώγησης της παιδικής επιθετικότητας αλλά σίγουρα υπάρχει το σύνδρομο του γονέα που είναι διατεθειμένος να υπερασπιστεί το παιδί του και στο δίκαιο και στο άδικό του προκειμένου να επιβεβαιώσει την ύπαρξή του και να επικυρώσει τις οικογενειακές του αξίες. Το κλειδί άλλωστε για την ανάγνωση αυτού του έργου έχει να κάνει με τα κίνητρα και την αυθεντικότητά τους. Οι ήρωες, διαφορετικοί άνθρωποι μεταξύ τους, με τις εμμονές και τις ανασφάλειες του ο καθένας, έρχονται αντιμέτωποι με μια βίαιη πράξη ανάμεσα σε δύο παιδιά, τα παιδιά τους. Από την πρώτη στιγμή τα δύο ζευγάρια βρίσκονται σε μια καλυμμένη αντιπαλότητα που εκφράζεται σαν αμήχανη, συγκρατημένη ευγένεια, ανιχνεύουν το ένα τις προθέσεις του άλλου, παριστάνοντας πως απλά διευθετούν την υπόθεση. Υπόγεια όμως «μετράνε» ο ένας τον άλλο, εξερευνούν τις πιθανότητες, τις δυνατότητες, τις ποιότητες και τις προθέσεις των αντιπάλων τους. Έτσι έρχονται αντιμέτωποι όχι μόνο με την κοινωνική υποκρισία τους αλλά και με την ευθραυστότητα των προσωπικών τους δεδομένων και σχέσεων. Ένα αιματηρό παιχνίδι ανάμεσα σε δύο παιδιά γίνεται η αφορμή για να επαναπροσδιοριστούν οι όροι βάσει των οποίων έχουν διαμορφώσει τη ζωή τους οι ενήλικες γονείς τους. Οι συγκρούσεις που προκύπτουν αποκαλύπτουν άλλα τραύματα πολύ πιο επώδυνα και πολύ πιο βαθιά που ορίζουν μια σύγχρονη καρκινική πραγματικότητα γεμάτη ψεύδη, αποσιωπήσεις, απωθημένα και ανεκπλήρωτες επιθυμίες. Τα αιχμηρά «εγώ» των τεσσάρων ηρώων θίγονται ανεπανόρθωτα καθώς ο ένας προσπαθεί να υπερτερήσει του άλλου, ταπεινώνοντας τον. Υπάρχει βέβαια πάντα έντονο και το κωμικό στοιχείο σε τέτοιες αποκαλυπτικές συρράξεις κι ο σαρκασμός αλλά επί της ουσίας τα πρόσωπα κινούνται σε μια αρένα κι όσο κι αν υποκρίνονται τα πολιτισμένα στην πραγματικότητα είναι έτοιμα να αλληλοσπαραχτούν, σαν ανώριμα παιδιά ή σαν πρωτόγονα όντα, απολαμβάνοντάς την ίδια τους την πτώση. Οι ηθοποιοί συντονίστηκαν θαυμάσια μεταξύ τους και απέδωσαν τις αποχρώσεις των ρόλων τους με σαφήνεια ενώ ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέροντες στα αποκορυφώματα των συγκρούσεων. Οι λεπτομέρειες των χαρακτήρων αναδύθηκαν από τις ίδιες τις αντιδράσεις τους ενώ οι μεταβάσεις τους, οι αντιστροφές κι οι εκρήξεις τους δεν διέθεταν γαλατικό στιλ αλλά γνήσια ρωμαίικη φλόγα. Η σκηνοθεσία επιδίωξε την ανάδειξη των αντιθέσεων και την αποκάλυψη των ενδότερων μηχανισμών που υπονοούνται, αποδίδοντας το έργο περισσότερο σαν ένα αστικό δράμα παρά σαν κωμωδία σαλονιού. Μια ενδιαφέρουσα παράσταση, γλυκόπικρη, αποκαλυπτική, με υποδόριο χιούμορ, επικίνδυνες αιχμές κι αφοπλιστικά υπονοούμενα.
Διανομή Θέατρο 104 Κεντρική Σκηνή Γκάζι (Μετρό Κεραμεικός) Κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 9:15 μ.μ. Γενική Είσοδος: 12 Ευρώ / Μειωμένο: 8 Ευρώ Διάρκεια : 90΄
|