ΚΟΚΚΙΝΟΣΚΟΥΦΙΤΣΑ: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΙΜΑ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μάριος Παϊτάρης   
Παρασκευή, 23 Μάιος 2014 08:51

Κοκκινοσκουφίτσα : Το πρώτο αίμα

της Λένας Κιτσοπούλου

kokinoskoufitsa1

Στην κατά Κιτσοπούλου εκδοχή του γνωστού παραμυθιού, η Κοκκινοσκουφίτσα πλήττει αφόρητα και προσπαθεί να πείσει την μητέρα της να κάνουν κάποιες αλλαγές στην ροή του παραμυθιού, να φορέσει ένα άλλο χρώμα σκούφου, να αλλάξουν την συνταγή για το γλυκό που πηγαίνει στην γιαγιά της. Να συμβεί κάτι ώστε να αλλάξει έστω και λίγο η βαρετή επανάληψη της ίδιας και της ίδιας ιστορίας. Εμφανίζεται τότε ο αδελφός της Κοκκινοσκουφίτσας ο οποίος προσφέρεται να πάει εκείνος στην θέση της αδελφής του. Στην διάρκεια της ιστορίας είναι παρόντες όλοι οι γνωστοί χαρακτήρες του παραμυθιού, ο (βλάχος) κυνηγός, η γιαγιά, ο κακός λύκος, αλλά με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο από αυτόν που γνωρίζουμε. Στο παραμύθι εμφανίζεται και η Σταχτοπούτα ενώ ακούμε και μια τηλεφωνική συνομιλία της μαμάς της Κοκκινοσκουφίτσας με την Χιονάτη. Φυσικά η ιστορία δεν εξελίσσεται με τον κλασικό τρόπο και σαφώς οι ήρωες του παραμυθιού δεν έχουν την ίδια κατάληξη με αυτή που γνωρίζουμε από το παραμύθι του Γκριμ.

kokinoskoufitsa2

Η Κιτσοπούλου καταπιάνεται με το κλασικό παραμύθι των αδελφών Γκριμ, χρησιμοποιώντας το ως αφορμή για να μεταφέρει στην σκηνή για άλλη μια φορά την αγαπημένη της θεματολογία. Για τις παθογένειες της ελληνικής οικογένειας, την ανάγκη του ανθρώπου να αγαπήσει και να αγαπηθεί και την μεγάλη μοναξιά του ενώ σε αυτή την παράσταση σχολιάζει με καυστικό τρόπο και τους κριτικούς – ο εναρκτήριος μονόλογος της ταξιθέτριας είναι από τις πιο απολαυστικές και ανόθευτα αστείες στιγμές της θεατρικής χρονιάς- οι οποίοι δεν έχουν δημιουργήσει τίποτα και κρίνουν τις παραστάσεις των άλλων. Κανιβαλίζει με παρομοιώδη τρόπο το ίδιο το ελληνικό κοινό, το οποίο επιλέγει να δει «ποιοτικά» και «κουλτουριάρικα» πράγματα στο θέατρο ενώ σατιρίζει και τους ανθρώπους του θεάτρου και τα στερεότυπα τους. Το κείμενο της Κιτσοπούλου διαθέτει όλα αυτά τα συστατικά που απαρτίζουν όλα τα έργα της, διογκωμένα στον υπέρτατο βαθμό. Βία, σεξ, ωμό λεξιλόγιο, ακρότητες, πλούσια στοιχεία παρωδίας, βλάσφημο χιούμορ. Αλλά αν ψάξει κανείς κάτω από όλα αυτά ανακαλύπτει τον βαθύ, σχεδόν εφηβικό ρομαντισμό της δημιουργού του. Η δραματουργία της Κιτσοπούλου αποτελεί μια εξαιρετική περίπτωση μετα-κειμένου καθιστώντας την συγγραφέα της μια από τις αληθινά ενδιαφέρουσες και πιο αξιόλογες φωνές της σύγχρονης νεοελληνικής θεατρικής συγγραφής.

kokinoskoufitsa3

Λίγοι σκηνοθέτες στην Ελλάδα έχουν ένα δικό τους αυστηρά προσωπικό ύφος και στιλ στις σκηνοθεσίες τους, υπερασπίζοντας το μέχρι τέλους. Μια τέτοια περίπτωση είναι και η Λένα Κιτσοπούλου η οποία έχει προσδώσει στις σκηνοθετικές δουλειές της μια εντελώς προσωπική ταυτότητα, τόσο αισθητικά όσο και ιδεολογικά. Η σκηνοθέτιδα αδιαφορεί πλήρως για την τήρηση των θεατρικών συμβάσεων, γι’ αυτό και τις σπάει με τόση ευκολία, αλλά έχοντας πλήρη συναίσθηση του τι θέλει να περάσει στον θεατή με μια τέτοια σκηνική αντιμετώπιση. Σαφώς το στοιχείο της αποδόμησης είναι βασικό χαρακτηριστικό όλων των παραστάσεων της αλλά είναι γεγονός ότι ξέρει να το επιτυγχάνει με τον πιο εύστοχο και απολαυστικό τρόπο. Η σκηνογραφία της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου και η ενδυματολογία της Μαγδαληνής Αυγερινού είναι πραγματικά άψογης αισθητικής και ενισχύουν καταλυτικά το σκηνικό σύμπαν της παράστασης ενώ υπάρχει απόλυτη αλληλουχία και ταύτιση σε όλα τα επίπεδα μεταξύ της σκηνοθετικής οπτικής και της μουσικής του Νίκου Κυπουργού. Στο πεδίο που αφορά τις ερμηνείες, αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι οι ηθοποιοί εμπιστεύονται τυφλά την σκηνοθέτη τους εφόσον είναι διατεθειμένοι να εκτελέσουν οποιαδήποτε σκηνοθετική οδηγία. Όλοι τους ανεξαιρέτως επιτυγχάνουν ένα θαυμάσιο υποκριτικό αποτέλεσμα ενώ ξεχώρισα λίγο παραπάνω την πραγματικά εξαιρετική ερμηνεία της Έμιλυς Κολιανδρή στον ρόλο της Κοκκινοσκουφίτσας, η οποία σ’ αυτή την παράσταση πραγματοποιεί μια από τις καλύτερες εμφανίσεις της.

kokinoskoufitsa4

Κείμενο και Σκηνοθεσία: Λένα Κιτσοπούλου

Σκηνικά: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου

Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Μουσική: Νίκος Κυπουργός

Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Νικολάου

Β' βοηθός σκηνοθέτη: Χρήστος Χριστόπουλος

Βοηθός Σκηνογράφου-Ενδυματολόγου: Ναταλία Λάτση

Εκτέλεση Παραγωγής: Polyplanity Productions / Γιολάντα Μαρκοπούλου

Οι φωτογραφίες ανήκουν στον Βασίλη Μακρή

Παίζουν: Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Γιάννος Περλέγκας, Έμιλυ Κολιανδρή, Νεφέλη Μαϊστράλη, Λένα Κιτσοπούλου

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών-Ίδρυμα Ωνάση

(Μικρή Σκηνή)

Λεωφόρος Συγγρού 107-109

Τηλέφωνο: 2109005800

Από Τετάρτη ως Κυριακή

Ώρα έναρξης: 21:00

Εισιτήρια: 18 € | Μειωμ. 10 € | Άνεργοι: 5 €

Μέχρι 01/6

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 23 Μάιος 2014 11:21