Ο ΡΟΖΕΝΚΡΑΝΤΖ ΚΑΙ Ο ΓΚΙΛΝΤΕΝΣΤΕΡΝ ΕΙΝΑΙ ΝΕΚΡΟΙ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Πέμπτη, 12 Φεβρουάριος 2015 09:10

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
του Τομ Στόπαρντ

rozandgil1

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν, με τις αθώες φάτσες και τα αστεία ονόματα, είναι οι φίλοι και συμφοιτητές του Άμλετ. Ζουν στην αυλή του Κλαύδιου, του πατριού και θείου του Άμλετ, που σφετερίζεται τον θρόνο της Δανίας. Ο Κλαύδιος τους καλεί να συνοδέψουν τον Άμλετ στην Αγγλία και να μεταφέρουν μαζί τους ένα κλειστό γράμμα, με το οποίο απαιτείται η άμεση εκτέλεση του. Ο Άμλετ αντικαθιστά το γράμμα με ένα νέο ζητώντας από τον Άγγλο Βασιλιά να εκτελεστούν εκείνοι. Μέρες μετά, ο πρέσβης από την Αγγλία καταφτάνει στο παλάτι για να ανακοινώσει: Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί!
Το έργο πρωτοπαίχτηκε στο Fringe Festival του Εδιμβούργου το 1966 και έκτοτε αποτελεί μια από τις κλασικότερες κωμωδίες της σύγχρονης δραματουργίας. Βραβευμένος με Όσκαρ Σεναρίου για την ταινία «Ερωτευμένος Σαίξπηρ» και με τη σπουδαία διάκριση «PEN/Pinter», o Sir Τομ Στόπαρντ, τσεχικής καταγωγής, θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της γενιάς του.
Ένας περιπλανώμενος θίασος ηθοποιών από αυτούς που λάτρευε ο Σαίξπηρ θα καλεστεί να ξαναζωντανέψει την ιστορία της σάπιας Δανιμαρκίας και του πρίγκιπάτης με πρωταγωνιστές αυτή τη φορά δύο πρόσωπα που στο έργο του Άγγλου δραματουργού παίζουν ένα πολύ μικρό αλλά σημαντικό ρόλο ενώ εδώ θα παίξουν όλους τους ρόλους και θα εξελιχτούν σε κυρίαρχες προσωπικότητες. Οι δύο αστείοι τύποι με τα εξ ίσου αστεία ονόματα είναι καταδικασμένοι να πληρώσουν ένα σκληρό αντίτιμο για μια πράξη προδοσίας σ’ ένα κόσμο όπου η προδοσία είναι προνόμιο, αρετή και όπλο. Θα κινηθούν στα πιο παράδοξα πλαίσια, θα αναζητήσουν μέσα από τις πολυσήμαντες φράσεις του Σαίξπηρ αλήθειες οι οποίες αποκαλύπτουν αλλά δεν λυτρώνουν. Θα μπλεχτούν σ’ ένα κυκεώνα σκέψεων, παρατηρήσεων, υπαρξιακών αναζητήσεων καθώς εισβάλλουν απαρατήρητοι στους λαβύρινθους των ανθρωπίνων διαλογισμών και λογισμών αναζητώντας ένα νόημα το οποίο διαρκώς ξεγλιστρά σαν σκιά σε υποφωτισμένο καλντερίμι. Οι δυναμικές ανάμεσα στην ύπαρξή τους και στην μη ύπαρξή τους ακροβατούν ανάμεσα στο γελοίο και στο αξιοθαύμαστο, διευρύνοντας την γκάμα της ανθρώπινης σκέψης κι αξιοποιώντας τις αντιφάσεις της.

rozandgil2

Δεν μπορούν να είναι καθαροί αλλά καταφέρνουν να γίνουν τραγικοί καθώς το μέτρο τους αποκτά συνέχεια διαφορετικές διαστάσεις υποχρεώνοντάς τους να το παραβιάζουν μέσα από τις πολλαπλές και συγγενείς φύσεις και προσωπικότητες που οικειοποιούνται ώστε να λύσουν τα πανάρχαιακαι μονίμως άλυτα μυστήρια. Επιδιώκουν να είναι λειτουργικοί και χρήσιμοι αλλά δεν μπορούν ή δεν θέλουν εν τέλει να αξιοποιήσουν τις κατεστημένες ηθικές αξίες ώστε να το επιτύχουν. Διαλέγουν δρόμους σκοτεινούς, υποφωτισμένους, ακόμα και υπερβατικούς γιατί η καθαρότητα κι η ευπιστία δεν ανήκουν στον κόσμο τους, δεν μεγάλωσαν και δεν γαλουχήθηκαν με καμία πίστη, εξοπλίστηκαν μόνο με το ένστικτο της αυτοσυντήρησης το οποίο μάλιστα αποδείχτηκε ανεπαρκές. Όλοι οι ήρωες που υποδύονται μαζί με τον εφιαλτικό τους θίασο, αποτελούν αποχρώσεις των ιδίων, φάσματα των υπάρξεών τους. Όλοι διαθέτουν μια νευρωτική σχέση με τη ζωή και τον θάνατο, όλοι έχουν μια ενοχική στάση απέναντι στον έρωτα και μια τρομακτική αντιπαράθεση με την αυτογνωσία και το συναίσθημα. Ολισθαίνουν διαρκώς ως την τελική τους αναμέτρηση με την βιαιότητα σαν μια πράξη λύτρωσης αλλά και αυτοκαταστροφής. Το δύστροπο, σκοτεινό αυτό έργο του Στόπαρντ παίρνει σαν αφορμή κάποια σπαράγματα από τον Άμλετ για να σαρκάσει την ανθρώπινη ύπαρξη η οποία χρησιμοποίησε τα θραύσματα της τρομακτικά περιορισμένης αλλά ανώτερης ευφυΐας της για να δημιουργήσει επί γης μια κόλαση στην οποία μπορεί να κατοικήσει μόνο υπό όρους δυστυχίας. Ο καθένας οφείλει να κατανοήσει και να ενηλικιωθεί, που σημαίνει να οδηγηθεί υπό όρους στην φθορά και τον θάνατο. Ηθική και πνευματική φθορά. Η ενηλικίωση εδώ είναι συμβιβασμός κι όσοι αρνούνται να τον διαπράξουν, εξοντώνονται. Αλλά και όσοι των διαπράττουν εξοντώνονται. Κι ωστόσο το έργο είναι κωμωδία. Μαύρη κωμωδία. Κατάμαυρη. Οπότε το πώς θα διευθετηθεί το θέμα του χιούμορ είναι καθαρά σκηνοθετικό.

rozandgil3

Η σκηνοθεσία είναι ευρηματική, με πολλές ανατροπές, καταιγιστικούς ρυθμούς κι άφθονο χιούμορ. Η παράσταση ξεκινάει από τον κήπο του «Επί Κολωνώ» όπου οι δύο πρωταγωνιστές παίζουν με ένα νόμισμα κορώνα-γράμματα και τους βγαίνει πάντα κορώνα. Μπαίνουν στο φουαγιέ κι από κει στη σκηνή για να συνεχίσουν εμμονικά το ίδιο παιχνίδι με το ίδιο αποτέλεσμα. Λίγο αργότερα ο θίασος θα ξεχυθεί στη σκηνή, τα ευφάνταστα κοστούμια και τα λιτά αλλά λειτουργικά σκηνικά θα πλαισιώσουν τις δράσεις οι οποίες εναλλάσσονται σε γοργούς ρυθμούς από έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών με προεξάρχοντες τους Παπαπαύλου και Γεννατά στους ρόλους των Ρόζενκραντζ και Γκίλντενστερν. Εξαιρετική η ερμηνεία επίσης του Σκυφτούλη ο οποίος ξεχωρίζει με την ατόφια κωμική του φλέβα και την δυναμική του σκηνική παρουσία. Η συρροή των ευρημάτων θολώνει λίγο τον λόγο αλλά ενισχύει την φρενίτιδα των δράσεων οι οποίες σημειολογικά μεταφέρουν ένα πλήθος πληροφοριών ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν ατμόσφαιρες που θα εκραγούν σε συναισθηματικές και ερμηνευτικές κορυφώσεις. Λειτουργικοί οι φωτισμοί κι οι μουσικές υποκρούσεις, εντυπωσιακή και προσαρμοσμένη άριστα στην σκηνοθετική γραμμή η κινησιολογία, θαυμάσια η αντίληψη της αισθητικής και των μακιγιάζ. Μια παράσταση που αξίζει να δείτε και όχι μόνον για να γελάσετε…

rozandgil4

Μετάφραση: Ηλίας Ακριβόπουλος
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
Επιμέλ. Μετάφρασης-Δραμ/ργική επεξ.: Δημήτρης Μυλωνάς, Άννα Ελεφάντη
Σκηνικά/Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Μουσική: Παύλος Κατσιβέλης
Επιμέλεια Κίνησης: Θάλεια Δήτσα
Βοηθός σκηνοθέτη: Αναστασία Στυλιανίδη
Illusion design & consulting: Κωνσταντίνος Καρυπίδης
Video trailer: Νίκος Παπαγγελής
Μουσική trailer: Λάμπρος Πηγούνης
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Μακιγιάζ/Κομμώσεις: Λένια Saw
Αφίσα: Παναγιώτης Βωβός

Διανομή
Γκίλντενστερν: Γεράσιμος Γεννατάς
Ρόζενκραντζ: Γιώργος Παπαπαύλου
Θίασος: Θοδωρής Σκυφτούλης, Άννα Ελεφάντη,
Σπύρος Χατζηαγγελάκης

Δείτε το νέο trailer της παράστασης:
https://www.youtube.com/watch?v=1h7gEjUYrWg&sns=fb
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κυριακή, Δευτέρα & Τρίτη στις 9:15μμ
Ως την Τρίτη 17 Μαρτίου 2015
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 15 ευρώ, Φοιτητικό & Ανέργων: 10 ευρώ
Διάρκεια: 100’
Θέατρο «Επί Κολωνώ»
(Κεντρική Σκηνή)
Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94
Κολωνός
Μετρό: Μεταξουργείο
Τηλέφωνο: 2105138067