Σχετικά άρθρα
ΦΑΛΑΚΡΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΑ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Σάββατο, 13 Απρίλιος 2019 07:54 |
Φαλακρή Τραγουδίστρια του Ευγένιου Ιονέσκο Η Φαλακρή τραγουδίστρια, εμβληματικό έργο του θεάτρου του παράλογου που γράφτηκετο 1948 και πρωτοπαίχτηκε το 1950 με τον τίτλο La Cantatrice Chauve, είναι ένα έργο που περιστρέφεται γύρω από την πλήξη και την καθημερινότητα δύο ζευγαριών, με τυπικό βρετανικό σαρκασμό, ευφυέστατο σχολιασμό μέσω του λόγου μιας καθημερινότητας ανθρώπων που ανταλλάσουν άχρηστες πληροφορίες χωρίς συναίσθηση και αναλώνονται σε μικροσυγκρούσεις χωρίς να είναι σε θέση να αντιληφθούν το χάος γύρω τους και μέσα τους. Ανάγλυφοι, αναγνωρίσιμοι και ψυχαναλυτικά διευρυμένοι οι χαρακτήρες δίνουν ένα ρεσιτάλ παραλογισμού καθώς επιχειρούν ανεπιτυχώς, να ορίσουν τους εαυτούς τους και την σχέση τους με το περιβάλλον. Προσπαθούν να τηρήσουν πατροπαράδοτους κανόνες μέσα από ξεχαρβαλωμένες πια, συμπεριφορές και παγιδεύονται σε οικείους κώδικες που όμως διαρκώς ανατρέπονται αφήνοντας τους έκθετους στην παντελή έλλειψη νοήματος ή σκοπού. Ο χρόνος, παραμένοντας ανεκμετάλλευτος, σπάει σε κομμάτια, οι ταυτότητες των προσώπων τείνουν να εξαφανιστούν στο έλεος μιας κοινής για όλους ονοματολογίας και υπόστασης, οι προσωπικότητες μετατρέπονται σε σπασμένα είδωλα σ’ ένα καθρέφτη που αποκαλύπτει την παντελή έλλειψη κάθε στέρεας υπόστασης ή συνείδησης, υπαρξιακής και πολιτικής. Τα άτομα παρασύρονται από το μηδέν της καθημερινότητας τους, αδιαφορώντας για την μοίρα τους, την κοινωνική τους συνειδητότητα, την υπαρξιακή τους δικαίωση ακόμα και την απελευθέρωση τους από τα κλισέ. Το φινάλε, μια παραλλαγμένη, αντίστροφη εκδοχή της αρχής, παγιδεύει τους ήρωες σ’ έναν αέναο κύκλο όπου η ασυνεννοησία γίνεται μια τόσο αποδεκτή συνθήκη ώστε να προσφέρει μια ισχυρή ψευδαίσθηση πως ο παραλογισμός είναι η μόνη διέξοδος, ενώ ο χρόνος ως εργαλείο αφύπνισης, οριστικά πια, καταλύεται. Η σκηνοθέτης έστησε μια ενδιαφέρουσα παράσταση με κλιμακώσεις, σφικτούς ρυθμούς και κάποια κλασσικά ευρήματα κυρίως συμβολικής σημασίας αλλά δεν επιχείρησε να αρθρώσει σκηνικά μια ανατρεπτική πρόταση, επιλέγοντας να αποδώσει την αίσθηση του παράλογου αποκλειστικά μέσα από τις λεκτικές αναμετρήσεις και από μια ασφυκτική αίσθηση του χαμένου χρόνου. Δημιούργησε στιγμές έντασης με έντονες κλιμακώσεις των ρυθμών και των συγκρούσεων, έστησε ένα εκρηκτικό φινάλε εκμεταλλευόμενη την καταιγιστική, αυτοσχεδιαστική εναλλαγή ατακών που ενισχύει την αίσθηση του «παράλογου» και της ασυνεννοησίας ανάμεσα στους ήρωες και όρισε τους χαρακτήρες με σαφήνεια, αντλώντας από τους ταλαντούχους ηθοποιούς της, αξιόλογες ερμηνείες. Ξεχωρίζω τον Αλέξανδρο Μυλωνά που ερμήνευσε τον κύριο Σμιθ με χιούμορ, καθαρότητα και εσωτερική ένταση και την Ευγενία Αποστόλου που έπλασε μια απολαυστική κυρία Μάρτιν, προσδίδοντας με επιτυχία στο ρόλο της έναν στεγνό καθωσπρεπισμό και μια συγκρατημένη υστερία. Αρμονικοί με την σκηνοθετική οπτική οι μουσικοί σχολιασμοί ενώ τα σκηνικά και τα κουστούμια δεν είχαν να προτείνουν μια συγκεκριμένη πρόταση αλλά εξυπηρέτησαν αρκούντως το εικαστικό μέρος της παράστασης.
Μετάφραση:Αλέξανδρος Μυλωνάς, Κ. Αλέξης Αλάτσης Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας (Β΄ σκηνή) Κεφαλληνίας 18 Κυψέλη Email: info@theatrokefallinias.gr Website: theatrokefallinias.gr Ως 23/4 Διάρκεια: 70’ Εισιτήρια: Κανονικό: 15 ευρώ. Μειωμένο: 10 ευρώ. Ατέλειες: 5 ευρώ
|