Σχετικά άρθρα
ΑΓΓΕΛΑ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη |
Παρασκευή, 12 Νοέμβριος 2010 19:17 |
Αγγέλα Του Γιώργου Σεβαστίκογλου Η ομάδα ΑΣΙΠΚΑ αναλαμβάνει την ευθύνη αυτής της παράστασης που βασίζεται στο κοινωνικοπολιτικό δράμα του Σεβαστίκογλου και αναφέρεται σε ένα περιστατικό της δεκαετίας του -50. Το έργο Η Αγγέλα έρχεται στην πόλη για να αναλάβει υπηρέτρια στο σπίτι μιας κυρίας στη θέση της Τασίας η οποία έπεσε από το μπαλκόνι του σπιτιού κι αυτοκτόνησε. Ο αδελφός της Τασίας έρχεται κι αυτός στη πόλη, με στόχο να εκδικηθεί. Ενδιαφέρεται ερωτικά για την Αγγέλα αλλά ταυτόχρονα αναζητάει τον υπεύθυνο του θανάτου της αδελφής του. Εκείνη αρχίζει να ονειρεύεται μέσα από το δόσιμό της σ’ αυτόν, μια καλύτερη ζωή. Αλλά οι περιστάσεις δεν ευνοούν το ειδύλλιο. Όταν ο ήρωας θα φτάσει σε απόσταση αναπνοής από την αλήθεια που όλοι κρύβουν θα είναι αργά πια και για τον έρωτά του και για τη ζωή του. Βασανισμένα πρόσωπα που ζουν στο περιθώριο μιας ευνομούμενης και ευημερούσης κοινωνίας, αναζητούν ένα τρόπο να ξαναβρούν την αξιοπρέπειά τους χωρίς να χρειαστεί να θυσιάσουν την ελάχιστη ευτυχία που τους αναλογεί και διαπιστώνουν πως η εξουσία δεν είναι υπόθεση διακυβέρνησης ενός τόπου αλλά μια διαχρονική και παγκόσμια δύναμη που καταργεί τα διλλήματα φέρνοντας σε αντιμέτωπο μόνο με την σιωπή ή το αναπότρεπτο. Το έργο αν και με πολλά στοιχεία της εποχής του που το καθιστούν εν μέρει παρωχημένο, έχει ενδιαφέρον και όσον αφορά την οπτική του και όσον αφορά τη γλώσσα και τον χειρισμό των συναισθηματικών και ψυχικών διαπλοκών των ηρώων. Οπωσδήποτε όμως δεν έχουμε να κάνουμε με μια σύγχρονη γραφή ή με ένα μεταμοντέρνο σκαρίφημα. Ανήκει στην δραματουργία που αναδεικνύεται μέσα από τις ίδιες της τις αρετές, την απλότητα, την γλωσσική ευμάρεια, την συγκίνηση και την ανάδειξη των επιμέρους χαρακτήρων μέσα από τις ψυχικές μεταπτώσεις και συναισθηματικές τους συγκρούσεις.
Η παράσταση Κάθε έργο μπορεί να λειτουργήσει σαν μια σύγχρονη πρόταση, μέσα από τους εσωτερικούς του μηχανισμούς οι οποίοι αναπτυσσόμενοι επιχειρούν να του προσδώσουν στην πορεία και την διαχρονικότητα. Αν ο σκηνοθέτης πάρει την απόφαση να τους καταργήσει και να χρησιμοποιήσει την δραματουργία σαν έναν καμβά πάνω στον οποίο θα ζωγραφίσει τις δικές του εμμονές και εμπνεύσεις τότε όχι μόνο το έργο καταρρέει αλλά και η σκηνοθεσία παραμένει σχήμα. Σαν να επιχειρείς να ζωγραφίσεις την «Γκουέρνικα» του Πικάσο πάνω στο «Ατελιέ του ζωγράφου» του Γκουρμπέ. Η επέμβαση, η όποια επέμβαση πάνω σε ένα έργο οφείλει να έχει σαν αφετηρία της τον βαθύ σεβασμό και την ουσιαστική κατανόηση του ίδιου του έργου. Όσο πιο έντονη αλληλεπίδραση επιχειρεί κανείς ανάμεσα στο έργο και την σκηνοθεσία τόσο βαθύτερη θα πρέπει να είναι και η γνώση της εσωτερικής του δομής και των εγγενών δυναμικών του. Με χαρακτηριστικό παράδειγμα την δουλειά του Τερζόπουλου πάνω σε κείμενα σπουδαίων συγγραφέων η οποία λόγω της εξαιρετικής του γνώσης στην δραματουργία και της άψογης τεχνικής του αλλά κυρίως του ανυπόκριτου σεβασμού του στην δουλειά των άλλων, καταλήγει εξ ίσου αποκαλυπτική και όσον αφορά το έργο-έρεισμα και όσον αφορά το χειρισμό του. Μια τέτοια ενδιαφέρουσα έρευνα κάνει και το σχήμα Άσκηση του Μουστάκη ο οποίος αναλύει τη δραματουργία και μετά την προσαρμόζει στο σύστημά του αναιρώντας το σχήμα και προβαίνοντας σε επεξεργασία άλλοτε πιο πολύ κι άλλοτε λιγότερο επιτυχημένα του ζωτικού κέντρου του λόγου και της περιπέτειας του μέσα από τις απρόβλεπτες εκφάνσεις του. Ο κύριος Μπίτος στην Αγγέλα είναι ολοφάνερο πως επιχείρησε να πραγματώσει κάποιο ανάλογο τολμηρό σχέδιο βασισμένος στις εικαστικές και σκηνικές εμπνεύσεις του αλλά δυστυχώς ερήμην και του δραματουργικού υλικού και του δυναμικού των ηθοποιών του. Με αποτέλεσμα να μην έχει εμπεδωθεί στο ελάχιστο ούτε η ανατρεπτική εκφορά του λόγου ούτε η εκκεντρική απόδοση του κειμένου από τους άπειρους κι αδούλευτους ηθοποιούς του. Η σκηνοθεσία του δεν εμπεδώθηκε από τους αδέξιους ερμηνευτές ούτε όσον αφορά τον χειρισμό των ευρημάτων, δεν τα κατάφερε να χωνευτεί στην σκηνική πράξη κι έτσι διαβάζονταν με τέτοια ευκολία από το θεατή ώστε περάσαμε την ώρα μας καταμετρώντας τα σκηνοθετικά ευρήματα και ερμηνεύοντάς τα, ερήμην της ίδιας της παράστασης. Και ευτυχώς γιατί αλλιώς πραγματικά δεν θα είχαμε τι να κάνουμε για ογδόντα ολόκληρα λεπτά που μας φάνηκαν ατέλειωτα. Καλή η πρωτοπορία αλλά δύσκολη. Και δεν σηκώνει ύβρη. Απαιτεί αφοσίωση και ταπεινότητα. Πρώτα πρέπει κανείς να ορίσει με ευκρίνεια τη μέθοδό του, μετά να βρει ανθρώπους που να μπορούν να την υπηρετήσουν και να τους ασκήσει σε αυτήν και στο τέλος να επιλέξει την δραματουργία που ενδείκνυται. Αλλιώς «οι όμορφες προθέσεις όμορφα καίγονται». Οι υψηλές βλέψεις σε συνδυασμό με τις ανάλογα καλές δημόσιες σχέσεις κι ένα λουστράρισμα πρωτοπορίας μαζί με μια τζούρα υψηλοφροσύνης σαφώς και θα μπορούσαν να ξεγελάσουν κάποιους κριτικούς, κυρίως όσους έχουν την τάση να οικειοποιούνται ότι δεν κατανοούν, για ευνόητους λόγους. Αλλά αφήνουν πάντα το κοινό και ασυγκίνητο και άπραγο. Με μοναδική του διέξοδο την υποκρισία ώστε να μην κατηγορηθεί στο φινάλε κι ως αδαές. Φέτος μπορούμε να πούμε πως έχουν την τιμητική τους οι καλές αλλά αναξιοποίητες προθέσεις. Ας ελπίσουμε πως οι σκηνοθέτες μας θα θυμηθούν κάποια στιγμή ότι ο άρχοντας της παράστασης είναι η δραματουργία της κι οι εργάτες της οι ηθοποιοί της και θα επανέλθουν στον πραγματικό τους ρόλο που είναι απλά να αναδείξουν και τον συγγραφέα και τους ηθοποιούς μέσα από την δική τους ικανότητα και έμπνευση, μέσα από μια οπτική φρέσκια αλλά και σωστά εφαρμοσμένη. Μ’ άλλα λόγια να εγκαταλείψουν τους χρυσοποίκιλτους θρόνους τους και να εξελίξουν τις καλές τους προθέσεις σε καλές παραστάσεις πριν αρχίσουμε να κόβουμε τις φλέβες μας.
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μπίτος Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης Φωτισμοί: Νύσος
Παίζουν: Αρφάνη Λένικα Δημητρόπουλος Νίκος Δράκου Ειρήνη, Ζαραφίδου Ελένη Ιωακείμ Πανάγος Λυτού Ρίτα Μάρκου Κλεοπάτρα Μπαρδουνιώτη Σταυρούλα Στυλιανέσης Βασίλης
Μουσικοί: Βελώτης Μανώλης Δημοπούλου Ελένη Κουφογιώργος Δημήτρης.
Ημέρες και ώρες Παραστάσεων: Δευτέρα-Τρίτη: 21. 30 εως 30/12/2010 Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά Τιμές εισιτηρίων: 18,00 € (γενική είσοδος) 10,00 € (φοιτητικό)
ΘΕΑΤΡΟ ΣΦΕΝΔΟΝΗ Μακρή 4, ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ Τηλέφωνο: 210 - 9246692
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την παράσταση μπορείτε να επικοινωνείτε είτε με τη κα Γεωργία Ζούμπα (6976 408 158) είτε με την κα Ειρήνη Δράκου (6930394959) |
Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 22 Δεκέμβριος 2010 20:10 |