ΚΡΥΦΑ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΑ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Πέμπτη, 17 Φεβρουάριος 2011 20:36

Κρυφά Απογεύματα

Του Δημήτρη Μωραΐτη

kryfa1

Τον Ιούλιο του 2005, ο 16χρονος Mahmound Asgari και ο 19χρονος Ayaz Marhoni καταδικάστηκαν σε θάνατο δια δημόσιου απαγχονισμού στην πλατεία Edalat (στα ελληνικά σημαίνει «Δικαιοσύνη») στο βορειοανατολικό Ιράν με την ψευδή μάλλον κατηγορία του βιασμού ενός 13χρονου αγοριού. Το θέμα πήρε διεθνείς διαστάσεις και πολλές οργανώσεις απ’ όλο τον κόσμο που υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώθηκαν λέγοντας πως η ποινή των δύο νεαρών οφείλεται στο γεγονός ότι ήταν ομοφυλόφιλοι κι όχι στον υποτιθέμενο βιασμό. Η ιστορία των δύο ιρανών, που έκανε το γύρο του κόσμου και κινητοποίησε ανθρωπιστικές οργανώσεις από κάθε σημείο του πλανήτη, στάθηκε αφορμή για το νέο θεατρικό έργο του Δημήτρη Μωραΐτη.

kryfa2

Το αν όντως τα παιδιά αυτά ήταν ένοχα για ότι τους καταλόγισαν ή όχι, δεν είναι το θέμα του θεατρικού έργου. Αυτό που θέλει να επισημάνει ο συγγραφέας στο τρίτο κατά σειρά και το πιο ώριμο έργο του είναι το δικαίωμα ενός ανθρώπου να αποφασίζει μόνος του για το κορμί του, θέμα το οποίο με πολύ ενδιαφέροντα τρόπο έθεσε ο Λόρκα με τον ρόλο της Αντέλα στο «Σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα», η Σάρα Κέην στα « Καθαροί πια» και «Ψύχωσις», ο Κοπί στο σύνολο σχεδόν των έργων του και κυρίως στο «Ομοφυλόφιλος ή η δυσκολία του να εκφραστείς», ο Τένεσυ Ουίλιαμς στα «Λεοφωρείο ο Πόθος», «Τριαντάφυλλο στο στήθος» και «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» ακόμα κι ο Σαίξπηρ στο καθαρά πολιτικό έργο του «Ρωμαίος και Ιουλιέττα». Σε όποια σύγχρονη δυτική κοινωνία και κάτω από οποιαδήποτε σχεδόν οικεία μας συνθήκη, πέρα από γκέτο και προσωπικές προτιμήσεις, το ζήτημα της διευθέτησης της ερωτικής ζωής και επιλογής ενός ήρωα θα όφειλε να είναι αυστηρά προσωπική του υπόθεση. Και ταυτόχρονα, η προστασία του, ένα εκκρεμές και φλέγον πολιτικό και κοινωνικό ζήτημα. Υπάρχουν όμως κώδικες οι οποίοι καταχωρούν αλλιώς την ανθρώπινη ύπαρξη και την υποβάλλουν σε μια άλλοτε απαραίτητη κι άλλοτε παράλογη πειθαρχία. Τα θεοκρατικά ωστόσο καθεστώτα με τα οποία ο νεαρός συγγραφέας και σκηνοθέτης δεν έχει ιδιαίτερη εξοικείωση, λειτουργούν πάνω στην κόψη του ξυραφιού. Από την μία πλευρά εμφανίζονται ως ανελέητα κι αναχρονιστικά κι απ’ την άλλη είναι οι μόνοι κωδικοί προστασίας σε κοινωνίες που έχουν ως κεντρικό τους ζωοδότη άξονα την παράδοσή τους κι ως μόνη εναλλακτική την άνευ όρων παράδοσή τους στις καπιταλιστικές δομές οι οποίες εκτός από «ξένες» είναι και απίστευτα φθοροποιές για κοινωνίες με τόσο αναχρονιστικά πρότυπα, έτοιμες να αναλώσουν κάθε ιδιάζουσα έκφανση πολιτιστικής και πολιτικής ανεξαρτησίας. Σε ένα τόσο περίπλοκο δυναμικό πεδίο είναι επικίνδυνο να τοποθετείται οποιαδήποτε δράση χωρίς να κινδυνεύει να χαρακτηριστεί γραφική.

kryfa3

Όσον αφορά το δεύτερο επίπεδο της δραματουργίας, αυτό επισημαίνει το εξ ίσου ζωτικό και βαθιά συγγενές ζήτημα των επιλογών και ανιχνεύει τα περιθώρια που δίδονται στο να ακολουθήσεις τις φυσικές σου παρορμήσεις, ειδικά όταν αυτές διώκονται επί ποινή θανάτου.

Οι ήρωες πάντως του Μωραΐτη δεν είναι ούτε αυθεντικοί μουσουλμάνοι ούτε πραγματικοί πολίτες του Ιράν, όσο κι αν αυτός τους τοποθετεί σε ένα τέτοιο πλαίσιο. Είναι δύο παιδιά της διπλανής μας πόρτας κι ως τέτοια τα κατανοούμε και συμμεριζόμαστε την ανάγκη τους. Τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να αντιδράσουν τον βλέπουμε μέσα από το έργο σύγχρονων εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής δραματουργίας κι όχι μέσα από τα πρότυπα των ισλαμικών και πάντα ιδιόρρυθμων για τον δυτικό τρόπο σκέψης, κοινωνιών.

kryfa4

Οι δύο ηθοποιοί έπαιξαν με αφειδώλευτο πάθος, συγκινησιακή ποιότητα και παρορμητική αφέλεια τους ρόλους τους αλλά υστερούν σημαντικά σε ζητήματα ορθοφωνίας και ερμηνευτικής τεχνικής. Σε εναρμόνιση και με την σκηνοθετική γραμμή, λειτούργησαν ως ένα βαθμό προκλητικά, στοχεύοντας προς έναν ελκυστικά επικίνδυνο ρεαλισμό του οποίου όμως τα όρια δεν ρίσκαραν δυστυχώς να παραβιάσουν, ώστε το σκηνικό συμβάν να αποκτήσει συναρπαστικές αποχρώσεις. Ήταν ωστόσο, τόσο ανυπόκριτα ερωτικοί, αυθόρμητοι, αισθαντικοί και ανεπιτήδευτοι ώστε κέρδισαν και γοήτευσαν το κοινό που τους χειροκρότησε ανεπιφύλακτα.

 

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μωραΐτης

Σκηνογράφος-Ενδυματολόγος: Μαρία Παλάντζα

Κίνηση -χορογραφίες: Νάνσυ Κοντονίκου

Σχεδιασμός φωτισμού-Ήχοι: Γιώργος Σπηλιόπουλος

Παίζουν: Γιώργος Βουβάκης

Τάκης Παρασκευόπουλος

Ανέστης Χρυσάφης

Παραγωγή: Ανέστης Xρυσάφης-No Frost Theatre Group

Θέατρο Χώρα

Σκηνή Μικρή Χώρα

Αμοργού 20

Κυψέλη

Τηλέφωνο: 210 8673945

Ώρες και μέρες παραστάσεων: Σάββατο έως Δευτέρα, 21.00

Τιμή εισιτηρίου: 15 ευρώ, 10 ευρώ (φοιτητικό)