Σχετικά άρθρα
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ |
Δευτέρα, 18 Ιανουάριος 2010 19:55 |
Η γυναίκα της Πάτρας Η πόρνη Πανωραία διηγείται στον Γιώργο Χρονά τη ζωή της. Από τις διηγήσεις αυτές προκύπτει ένα βιβλίο με τον τίτλο «Η γυναίκα της Πάτρας» καθώς και το ομώνυμο θεατρικό έργο. Η σαρανταεπτάχρονη πόρνη με τον πολυτάραχο βίο συναντήθηκε με τον ποιητή Γιώργο Χρονά τον χειμώνα του 1986, στην Πάτρα και του διηγήθηκε την ζωή της, το βιος της όπως έλεγε η ίδια. Ο λόγος της σταράτος, αβίαστος, ανεπιτήδευτος διαθέτει εκείνες τις αρετές που χαρακτηρίζουν κάθε μορφή τέχνης καθαρά λαϊκή όπως το δημοτικό τραγούδι, τα άσματα του Τσιτσάνη, η ζωγραφική του Θεόφιλου. Έρωτες, γάμοι, παιδιά, προσφυγιά, πόλεμος, μεταπολίτευση, ιστορίες της νύχτας, μπουρδέλα, πελάτες και κακόφημα κέντρα παρελαύνουν προσφέροντας μια τοιχογραφία της αντεγκράουντ Ελλάδας στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα. Παρακμιακή αλλά και υψηλών φρονημάτων, η Πανωραία αντιμετωπίζει τον όλεθρο σαν ευλογία και την παρακμή της σαν την υπέρτατη περιπέτεια. Λατρεύει την εικόνα της και ταυτόχρονα αγνοεί ηθελημένα ή αθέλητα τις μικρές και μεγάλες ατασθαλίες της. Περιφρονεί τον συμβατικό κόσμο και εξιστορεί με την αθωότητα μιας παρθένας την ολέθρια πορεία της. Δεν λυπάται για τίποτα κι αυτό είναι που την εξυψώνει, δεν ντρέπεται για τίποτα κι αυτό είναι που την ενθρονίζει στο πάνθεον των γοητευτικών μυθιστορηματικών ηρωίδων που γέννησε η πραγματικότητα για να αποθεώσει ο μύθος. Σαν μια θεά χωρίς όρια και κανόνες απολαμβάνει την αναρχία της και το τολμηρό πνεύμα της χωρίς σεμνοτυφίες, φόβους και κοινωνικές καταστολές. Ταυτόχρονα βυθίζεται στην κάθε στιγμή, την μυθοποιεί, μεταφέρει αυτούσιο τον κάθε κόσμο στον οποίο περιπλανήθηκε και έδρασε, κατευθείαν από το παρελθόν στο παρόν, μεταποιώντας το πνεύμα σε σάρκα και την σάρκα σε προσευχή. Οι ανατροπές προκύπτουν από την ίδια την αντιμετώπιση της ηρωίδας η οποία αποκαλύπτει τα πιο τραγικά συμβάντα με την ίδια απαράμιλλη χάρη που σχολιάζει τα ασήμαντα και τα κωμικά. Καταργεί τους ηθικούς κώδικες αγιοποιώντας την παραβατικότητα κι απενοχοποιώντας την ψύχωση. Ο λόγος της ρέει αβίαστα κι οι κοφτερές λεπτομέρειες σμιλεύουν τα περιστατικά προσφέροντάς μας μια εικόνα του κόσμου μας αλλά και της ανθρώπινης υπόστασής μας αποκαθηλωμένη, γνήσια, αφτιασίδωτη κι αφόρητα ελκυστική. Η Ελένη Κοκκίδου παραλαμβάνει την ηρωίδα και την ενσαρκώνει με μοναδική χάρη αρτίστας, μπρίο αυθεντικής θεατρίνας και όλη την ανόθευτη λαϊκότητα που εκπηγάζει από το ίδιο το κείμενο. Με βαθιά τρυφερότητα και θεατρικό ήθος ζωντανεύει την κάθε στιγμή της Πανωραίας μεταφέροντάς μας γεύσεις, οσμές, ήχους, μελωδίες και πανηγυρικές τυμπανοκρουσίες, αυθεντικά σπαράγματα του βίου της και των αποχρώσεων της ιδιόμορφης ψυχοσύνθεσής της. Τα σκηνοθετικά ευρήματα ωστόσο όταν ο λόγος και η ερμηνεία είναι τόσο αυθεντικά, μάλλον υπονομεύουν το αποτέλεσμα παρά το ενισχύουν και θα μπορούσαν να απουσιάζουν τελείως αφήνοντας την αξιόλογη ερμηνεύτρια να πάρει στα χέρια της όλο το βάρος του εξαίσιου λόγου και να τον αναδείξει με μοναδικό όπλο την υποκριτική της ευελιξία και το πληθωρικό της ταπεραμέντο. Σκηνοθεσία: Λένα Κιτσοπούλου Σκηνικά-κοστούμια: Τατιάνα Σουχορούκωφ Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης Παίζει η Ελένη Κοκκίδου ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο Τηλέφωνο: 210-52.31.131 Δευτέρα, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21.00 Κυριακή:19.00
Στο ανακαινισμένο Από Μηχανής Θέατρο μπορείτε φέτος να δείτε δύο διαφορετικές παραστάσεις με ένα εισιτήριο: «Είσαι η μητέρα μου» και «Η γυναίκα της Πάτρας». Σας τις παρουσιάζουμε λοιπόν και καλή σας διασκέδαση. |
Σχόλια
Η ΕΛΕΝΗ ΚΟΚΚΙΔΟΥ ΔΕΝ ΠΑΙΖΕΙ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΟ ΗΘΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΕΙΜΑΤΙ ΚΗ ΑΜΕΣΟΤΗΤΑ .
ΤΗΣ ΑΞΕΙΖΕΙ ΤΟ ΦΕΤΗΝΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΕΡΜΕΙΝΙΑΣ