ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Πέμπτη, 17 Οκτώβριος 2013 11:22

Ανδρομάχη Μαρκοπούλου

Η νεαρή ηθοποιός μιλάει στο «Επί Σκηνής» για την «Χελώνα του Δαρβίνου»  του JuanMayorgaκαι για τον τρόπο που βλέπει την τέχνη και τη ζωή, σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στο «Επί Σκηνής»

markopoulou1

Ένας Καθηγητής Ιστορίας δέχεται ένα βράδυ την επίσκεψη μιας ηλικιωμένης κυρίας, που όπως αποκαλύπτεται συμπληρώνει σε λίγες ημέρες τα 200 χρόνια της…  Είναι η Χάριετ, η Χελώνα Του Δαρβίνου, που εξελίχθηκε σε Άνθρωπο, δηλαδή αποτελεί με έναν ιδιόρρυθμο τρόπο, την έμπρακτη απόδειξη της θεωρίας του.  Η Χάριετ υπήρξε Αυτόπτης Μάρτυρας της Ιστορίας του Κόσμου των τελευταίων 200 ετών και προσφέρεται να την μοιραστεί μαζί του, ζητώντας σαν αντάλλαγμα από εκείνον να την βοηθήσει να επιστρέψει στην πατρίδα της…

 

Mιλήστε μου για το ιδιόρρυθμο αλλά και πανέξυπνο έργο στο οποίο θα παίζετε φέτος και για τον ρόλο σας.

Με την επίσκεψη της χελώνας του Δαρβίνου στο σπίτι του καθηγητή, δίνεται η ευκαιρία, να ακουστεί η ιστορία με έναν διαφορετικό τρόπο… Η ιστορία όπως δημιουργήθηκε στο πέρασμα των χρόνων, όχι ως αλληλουχία γεγονότων μόνο, αλλά ως αποτέλεσμα της φύσης του ανθρώπου και των επιλογών του. Κι αυτό φαίνεται μέσα από δύο επίπεδα. Αυτό της αφήγησης, των όσων είδε η ίδια στα διακόσια χρόνια ζωής της και αυτό της συναναστροφής της με τους υπόλοιπους ήρωες του έργου. Αυτό  το δεύτερο επίπεδο στην ουσία, έρχεται να επιβεβαιώσει και να εξηγήσει πρακτικά τι είναι αυτό που οδηγεί την ανθρωπότητα στο να τρώει τις σάρκες της. Άλλα όπως και στις υπόλοιπες τέχνες, έτσι και στο θέατρο, ο καθένας μπορεί να δει πολύ περισσότερα από τα προφανή…

Ο δικός μου ρόλος, είναι αυτός της γυναίκας του καθηγητή... Μια γυναίκα που έχει συμβιβαστεί με τη ζωή της, έχει πείσει τον εαυτό της πως όλα είναι καλώς καμωμένα… αλλά με αφορμή την επίσκεψη της χελώνας, συνειδητοποιεί το ανικανοποίητο της ζωής της και το εκφράζει μ’ έναν ακραίο τρόπο.

xelwna1

Ποια είναι η γνώμη σας για την φύση του ανθρώπου και για τον τρόπο με τον οποίο αξιοποίησε την ευφυΐα του;

Δεν πιστεύω πως ο άνθρωπος είναι έναν κακό και άθλιο δημιούργημα που φέρει μόνο αρνητικά χαρακτηριστικά και στόχο έχει την καταστροφή των πάντων. Πιστεύω στην καλή πλευρά του ανθρώπου. Πιστεύω και στα καλά του και στα κακά του και στις δυνάμεις και στις αδυναμίες του. Η φύση του ανθρώπου, μπορεί να αναγνωστεί καλύτερα, μέσα απ’ τον τρόπο των μικρών παιδιών που λειτουργούν με το ένστικτο. Ο τρόπος όμως που έχουν τελικά δομηθεί οι κοινωνίες και ο υπέρτατος ρόλος που παίζει το χρήμα, έχουν δημιουργήσει μεγάλη παραμόρφωση στο τι είναι ουσιαστικό και τι όχι  και πόσο το στοιχείο του εγωισμού μπορεί να καθορίσει σκοπούς και σχέσεις. Ο άνθρωπος είναι ευφυής, το χρήμα όμως είναι δυνατό. Και το ελέγχουν, ίσως τελικά, οι πιο έξυπνοι. Κι άλλο έξυπνος, άλλο ευφυής.

 

Πως βλέπετε την θεατρική δραστηριότητα στη χώρα μας μέσα στην κρίση που δεν είναι μόνο οικονομική;

Τη βλέπω έντονη! Γίνονται πολλά πράγματα. Υπάρχουν προτάσεις, ιδέες, προσπάθειες, θέληση! Το χειρότερο από το να είσαι άνεργος (με όλα τα τραγικά επακόλουθα) είναι να είσαι άεργος. Κι οι άνθρωποι θέλουν να είναι δημιουργικοί, να έχουν φωνή και να υπάρχουν μέσα από τις δουλειές τους. Το αρνητικό βέβαια είναι ότι αυτό το στοιχείο εύκολα μπορεί να το εκμεταλλευτεί κάποιος αφήνοντας το κομμάτι της οικονομικής απολαβής «ασχολίαστο»…

 

Τι γνώμη έχετε για τους νέους δημιουργούς, χώρους  και  ομάδες που δρουν έντονα τα τελευταία χρόνια δημιουργώντας μια ιδιαίτερη θεατρική Άνοιξη;

Είναι καλύτερο να γίνονται πολλά πράγματα, παρά να μην γίνεται τίποτα… Έτσι σίγουρα, κάποιο κέρδος, κάπου, θα υπάρξει! Υπάρχουν δουλειές και προτάσεις, που αξίζουν πολύ περισσότερο από άλλες που είχαν οικονομική στήριξη. Όπως το λέτε! Άνοιξη!

 

Ποια είναι η γνώμη σας για την λατινοαμερικάνικη και ισπανική δραματουργία;

Έχω περισσότερες αναφορές στην Ισπανική. Προέρχεται από μια χώρα που η ιδιοσυγκρασία των κατοίκων της είναι κοντά στη δική μας, με πλούσια ιστορία. Υπάρχει ένα έντονο ενδιαφέρον για τα πολιτικά πράγματα  κι αυτό είναι κάτι  που αποτελεί πόλο έλξης για χώρες που βιώνουν καταστάσεις όπως η δική μας. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να πω πιο πολλά… Δεν είμαι μελετητής, ούτε θεατρολόγος… Αν με ρωτάτε, πιστεύω ότι μπορείς να βρεις διαμάντια.

 

Πείτε μου για τα έργα και παραστάσεις-σταθμούς της ως τώρα θεατρικής σας πορείας.

Κάθε δουλειά μου, την αντιμετωπίζω το ίδιο. Θέλω να πω πως ακόμα κι αν το έργο που έχω να μελετήσω δεν είναι και το σημαντικότερο δραματουργικά, όσον αφορά τον τρόπο που θα το δουλέψω και το κατά πόσον θα ασχοληθώ μαζί του, δεν αλλάζει κάτι. Πραγματικά, απ’ ότι έχω κάνει, έχω πάρει πράγματα και για όλα όσα έχω κάνει, έχω να πω πράγματα. Αγαπώ όμως πολύ, το «Βέρθερο» του Γκαίτε. Γιατί, όντως είναι  ένα γοητευτικό έργο, γιατί δούλεψα μ’ έναν σκηνοθέτη που εκτιμώ πολύ, τον Αρδίττη και γιατί ήταν η πρώτη μου επαγγελματική δουλειά. Κι όλα ήταν πραγματικά μαγικά!

 

Με ποιο τρόπο πιστεύετε πως επιδρά η τέχνη στην πολιτικοκοινωνική «ζύμωση» μιας κοινωνίας;

Το κάθε πλάσμα έχει έναν τρόπο έκφρασης. Και τα ζώα και οι άνθρωποι. Κι η «τέχνη», μορφή έκφρασης είναι. Είναι τρόπος, για να μιλήσει η ψυχή κάποιου. Κι εδώ είναι το θέμα. Φλυαρία, ή ουσιαστικός λόγος; Ο «λόγος» κάποιου που εκφράζεται μέσω μιας τέχνης, από φύση και θέση, αποκτά μια βαρύτητα και μια «επικινδυνότητα». Γιατί φτάνει άμεσα, στ’ αυτιά και στα μάτια πολλών. Αναπόφευκτα παίζει το ρόλο της. Είτε είναι στρατευμένη, είτε όχι… Είτε το επιθυμεί, είτε όχι. Είτε μέσω της ουσίας του θέματος, είτε μέσω εκείνου που το αποδίδει… Αναπόφευκτα έχει ρόλο.

xelwna2 

Συγγραφέας: JuanMayorga

Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ

Σκηνοθεσία: Νίκος Σακαλίδης

Σκηνογραφική & Ενδυματολογική επιμέλεια: Νίκος Σακαλίδης

Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης

Μουσική σύνθεση: Χρίστος Σερενές

Φωτογράφιση: Δημήτρης Λυκουρέζος

Γραφιστική επιμέλεια: Αγάπη Σωτηροπούλου

Videoartist: Φίλιππος Μπουραΐμης

Make-up artist: Αλεξάνδρα Μυτά

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Ξενάκης

Οργάνωση παραγωγής: Γιώργος Κατινάς

Παίζουν: Ερρίκος Λίτσης

                  Φωτεινή Κρόκου

                  Ανδρομάχη Μαρκοπούλου

                  Τάσος Τζιβίσκος

Παραστάσεις: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21:15

Τελευταία παράσταση: Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Τιμές εισιτηρίων: 12€, 8€ φοιτητικό – κάρτες ανεργίας

Διάρκεια παράστασης: 80’

Θέατρο Αλκμήνη

Κεντρική Σκηνή

Αλκμήνης 8

Γκάζι

Τηλέφωνο: 210 3428650