Σχετικά άρθρα
PREVIEW: Ο ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Πέμπτη, 14 Ιούνιος 2012 14:46 | |||
PREVIEW: Ο Λαβύρινθος του Χορού Συνέντευξη με την Εύα Παγουλάτου και κειμενο του Daniel Lommel «Ο Λαβύρινθος του Χορού» από το «Αέναον Χοροθέατρο» σε χορογραφίες Daniel Lommel θα μας ταξιδέψει με τις «Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ» και το «Κοντσέρτο για δυο βιολιά και ορχήστρα σε ρε μινόρε BWV 1043» του Μπαχ και το «Μπολερό» του Maurice Ravel, ερμηνευμένο από την Φιλαρμονική της Βιέννης. Η ταλαντούχα και με διεθνή καριέρα, Εύα Παγουλάτου αγαπημένη χορεύτρια και στενή συνεργάτης του Γάλλου χορογράφου και δασκάλου μιλάει για την συνεργασία της με τον σπουδαίο καλλιτέχνη, για την νέα τους παράσταση, για τον σύγχρονο χορό στη χώρα μας και για τις αναμνήσεις της από την πολύχρονη θητεία της στην απαιτητική αλλά και κορυφαία αυτή τέχνη. Μίλησέ μου για την πολύχρονη πορεία σου ως χορεύτρια του Lommel. Τι ήταν αυτό που σε τράβηξε και σε κράτησε κοντά του όλα αυτά τα χρόνια; Ποια είναι η υποκριτική διάσταση στην τέχνη του χορού; Κατ αρχήν υπάρχουν πολλές ερμηνείες για το τι είναι σύγχρονος χορός και τι, όχι. Δυστυχώς στην Ελλάδα οι απόψεις κλίνουν μόνο προς μια κατεύθυνση, αυτήν του «Release technique» και κάποιων καινούριων εκδοχών του. Στο εξωτερικό ο διαχωρισμός μεταξύ της μετακλασικής και της σύγχρονης τεχνικής μπορούν και συνυπάρχουν για να μην πω πως η μια συμπληρώνει την άλλη. Το καινούριο ρεύμα στον σύγχρονο χορό κατά την γνώμη μου απομακρύνεται όλο και περισσότερο από την έννοια του χορού. Έχει γίνει όλο πολύ «physical» και γυμναστικό με αποτέλεσμα να μην μπορείς πια να «ταξιδέψεις». Δεν υπάρχουν άντρες και γυναίκες, όλοι τα κάνουν όλα και το όλο πράγμα έχει γίνει καθημερινό και τρωτό. Το κακό είναι πως κανείς δεν έχει το σθένος να αντισταθεί απόλυτα σ’ αυτό. Πολλοί πειραματίζονται και αφιερώνονται στην έρευνα όμως παραμένουν να υπηρετούν το ίδιο «concept» λίγο πολύ, που αν κρίνω από την μηδενική απήχηση του κοινού, δεν αφορά κανέναν παρά μόνο το ίδιο το χορευτικό γκέτο. Έχει γίνει όλο, πολύ εσωστρεφές κι αδιάφορο, με μικρές εξαιρέσεις βέβαια, και προπαντός αδιέξοδο. Είναι λυπηρό να βλέπεις να αναμασιούνται τα ίδια και τα ίδια, σε μια τέχνη που ρόλος της είναι να θέτει μεν θέματα αλλά κυρίως να διατηρεί την ικανότητα της να μετουσιώνεται! Μέλλον θα υπάρξει όταν θα υπάρξει ουσιαστική και προπαντός ΣΟΒΑΡΗ παιδεία στον χορό. Όταν θα υπάρξει μια σοβαρή ακαδημία που δεν θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα του χορευτικού κυκλώματος, όταν θα βάλουμε στην άκρη την ημιμάθειά μας και θα αποφασίσουμε να πιάσουμε τον ταύρο από τα κέρατα. Όταν η πολιτεία θα καταφέρει να γίνει αρωγός της τέχνης και της ιδέας ότι ο άνθρωπος μέσα απ’ την ευαισθησία και την τέχνη μπορεί να επιβιώνει πνευματικά και ψυχικά. Προς το παρόν ο χορός επιβιώνει γραφικά στην χώρα μου, με κάποιες φιλότιμες προσπάθειες που όμως δεν έχουν το μέγεθος που απαιτείται… Προς το παρόν οι κυβερνήσεις κοιτάνε μόνο πως θα επιβιώσει το πορτοφόλι... Daniel Lommel: Για τον «Λαβύρινθο» «Ο κύκλος στον οποίο εγγράφεται ο λαβύρινθος συμβολίζει την ενότητα, την τελειότητα: παραπέμπει στην ολοκλήρωση της ζωής. Ο λαβύρινθος είναι λοιπόν μια αναπαράσταση της ίδιας της ζωής. »Ο λαβύρινθος είναι και ένα αρχέτυπο της Γνώσης. Η διαδρομή του τοποθετείται ανάμεσα στα κέρατα του τέρατος που ο μυημένος πρέπει να αντιμετωπίσει. Η πορεία του είναι ένας δρόμος από δοκιμασίες που αντιστοιχούν σε μια συμβολική εικονογραφία μιας γέφυρας που πρέπει να διασχίσει. Αυτή η αρχετυπική γέφυρα στην μανιχαϊστική παράδοση διαχωρίζει δύο κόσμους, και το πέρασμα από τον έναν στον άλλον πραγματοποιείται χάρις σε αυτή την διαδρομή που ολοκληρώνεται με γνώμονα συγκεκριμένες στρατηγικές, όπου τίποτε δεν είναι τυχαίο. Ο λαβύρινθος είναι επίσης σύμβολο του ταξιδιού, αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό ταξίδι ανάλογα με τον σκοπό του: να τον διασχίσει κανείς ή να βρει το κέντρο του. Στην πρώτη περίπτωση, η δοκιμασία είναι μία και μοναδική (το τελευταίο ταξίδι του ανθρώπου προς τον θάνατο, ή το πέρασμα στο επέκεινα). Στη δεύτερη περίπτωση, η δοκιμασία μπορεί να είναι διπλή και τριπλή, γιατί αφού φτάσει κανείς στο κέντρο, πρέπει να μπορέσει να ξαναβγεί. Είναι και η εικόνα του ατόμου που περνάει μια δοκιμασία (φυσική, ψυχολογική…) και που πρέπει να θυσιάσει ένα μέρος του εαυτού του για να επιβιώσει. Αυτός που τα καταφέρνει γίνεται ένας μυημένος. Εισέρχεται σε μια νέα ζωή. Το ενώπιος ενωπίω με τον θάνατο επιτρέπει στο άτομο την αναγέννησή του. »Σε αντίθεση με μια τρέχουσα παρεξήγηση, ο λαβύρινθος δεν είναι ένας δαίδαλος, είναι μονόδρομος. Δεν χάνεται κανείς, αντιθέτως, βρίσκει τον δρόμο του. Ο λαβύρινθος συμβολίζει τον δρόμο που ακολούθησε ο Θησέας, οδηγούμενος από τον μίτο της Αριάδνης, και ο οποίος τον έβγαλε έξω από τον δαίδαλο ξεκινώντας από το κέντρο του. Αυτό που προβληματίζει είναι ότι κανείς δεν συμφωνεί για το τι θα μπορούσε να είναι ο δαίδαλος και το σχήμα του. «Αν ο κλασικός λαβύρινθος ξετυλιγόταν, θα είχαμε ένα μοναδικό μίτο: ο μύθος του μίτου της Αριάδνης είναι παράξενος, σαν να χρειαζόταν ένα νήμα για να προσανατολιστεί κανείς στον κλασικό λαβύρινθο». »Ο μύθος του λαβύρινθου είναι μια διπλή αναπαράσταση του ανθρώπου και της κατάστασής του: συμβολίζει τον άνθρωπο που χάνεται στην προσπάθειά του να γνωρίσει τον εαυτό του. Συμβολίζει την ανθρώπινη ψυχή σε όλη της την συνθετότητα, στην βαθύτερη σύστασή της που περιέχει και το κακό (έτσι μπορεί να ερμηνευτεί η εικόνα της τερατώδους ύπαρξης που είναι ο Μινώταυρος που βρίσκεται έγκλειστος στην καρδιά του λαβυρίνθου). Ο λαβύρινθος συμβολίζει επίσης τον άνθρωπο απέναντι στο σύμπαν: χαμένος, μη ξέροντας από πού προέρχεται, που βρίσκεται, που πάει, και που προσπαθεί να βγει από αυτήν την κατάσταση, δηλαδή, να βρει απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει. »Ο λαβύρινθος είναι λοιπόν μια μεταφορά για την έννοια της ζωής. Το πέταγμα του Δαίδαλου και του Ίκαρου μπορεί να συμβολίζει την εξύψωση του πνεύματος προς τη γνώση ή της ψυχής προς την πνευματικότητα, που επιτρέπει να αποδράσει κανείς από τον περιορισμό και τον παραλογισμό της ανθρώπινης κατάστασης. »Μάλιστα, για τους Αιγύπτιους, σημαντικότερο ήταν να φτάσει κανείς στο κέντρο, ενώ για τους Έλληνες το σημαντικό ήταν να επιστρέψει από αυτό. »Κατά μια γενική έννοια, η μουσική του Bach μπορεί να θυμίζει μια λαβυρινθική κατασκευή».
«Ο Λαβύρινθος του Χορού» Χορογραφία: Daniel Lommel Μουσική: Johann Sebastian Bach «Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ»: Aria & Variato 1 Variato 15 Variato 22 Variato 27 Variato 30 Quodlibet «Κοντσέρτο για 2 βιολιά και ορχήστρα σε ρε μινόρε BWV 1043» Maurice Ravel «Μπολερό» https://vimeo.com/43610548 (από την Φιλαρμονική της Βιέννης) Κοστούμια: Ανδρέας Κοντέλλης Φωτισμοί: Daniel Lommel Χορεύουν: Εύα Παγουλάτου, Θανάσης Σολωμός, Μανώλης Κοπανάκης, Δήμητρα Αντωνάκη, Φωτεινή Ασημακοπούλου, Ελένη Γιαννούδη, Φιλίτσα Θωμοπούλου, Έλενα Κέκου, Έλενα Κοντογόνη, Αυγή Παναγιωτοπούλου, Αγγέλα Πατσέλη, Βιβή Σταμούλη, Αριάδνη Φιλιππάκη, Έλενα Τσουκαλά. 12-13-14 Ιουνίου (Στο πλαίσιο του 11ου Φεστιβάλ Χορού του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων που πραγματοποιείται με τη υποστήριξη του ΥΠ.ΠΟ.Τ.) Και 21-22-23-24 Ιουνίου
Θέατρο «Βασιλάκου» Προφήτη Δανιήλ 3 και Πλαταιών Μεταξουργείο Τηλέφωνο: 210-3470.707 Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του θεάτρου και στο τηλέφωνο 6945-110.377 (11πμ-5μμ). Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά Εισιτήρια: 15 ευρώ, 7,5 ευρώ μειωμένο.
|