Σχετικά άρθρα
ΕΛΛΗ ΙΓΓΛΙΖ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Σάββατο, 18 Μάρτιος 2017 09:52 | |||
Έλλη Ιγγλίζ
Η προοπτική του θανάτου μας βοηθά να ξεχωρίσουμε στην ζωή μας τα χρήσιμα από τα μη χρήσιμα, τα ουσιώδη από τα μη ουσιώδη, κι έτσι μας κάνει να ζούμε στο Τώρα, να ζούμε τη Ζωή.
Η Ομάδα Σημείο Μηδέν παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη ΤΡΩΑΣ, ένα τρίδυμο, τρεις μονολόγους, σε τρία μέρη. Στο πρώτο, το καθένα από τα τρία πρόσωπα, Πρίαμος, Έκτωρ, Αστυάναξ, μιλά για το πώς βίωσε τον πόλεμο. Στο δεύτερο, το κάθε πρόσωπο μιλά ως ένας από τους άλλους τρεις. Στο τρίτο, μιλά η Τρωάς με τα λόγια και των τριών: μία φωνή που εμπεριέχει και τις τρεις γενιές και που τις υπερβαίνει, οδηγώντας σε μία ολική και τελική σύνοψη. Η ηθοποιός Έλλη Ιγγλίζ, μόνιμη συνεργάτης της ομάδας, μιλάει στο Επί Σκηνής, για την παράσταση, τα ερωτήματα που γεννά, τις προτάσεις που θέτει αλλά και για την ομάδα και το διερευνητικό έργο της και για την οπτική της πάνω σε κρίσιμα θέματα του αιώνα μας.
Μίλησέ μου για την παράσταση. Η παράσταση ''Τρωάς'', είναι ένας μονόλογος τριών προσώπων σε ένα σώμα. Πρίαμος, Έκτωρ, Αστυάναξ (Πρίαμος πατέρας του Έκτορα κι ο Έκτωρ πατέρας του Αστυάνακτα), μιλούν μέσα από ένα στόμα. Έχουν την εμπειρία του πολέμου αλλά συμβολικά ενώνονται, μπαίνουν ο ένας μέσα στον άλλον, μεταμορφώνονται, σπαράσσονται μιλούν θραυσματικά. Ο ήχος του πιάνου έχει στοιχεία πειραματικά του ''προετοιμασμένου '' πιάνου και του κλασσικού. Το λεγόμενο ''προετοιμασμένο'' πιάνο το δημιούργησε και το εισήγαγε ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες σύγχρονης μουσικής του 20ου αιώνα, ο Αμερικανός John Cage, ο οποίος τοποθετώντας ανάμεσα στις χορδές του πιάνου διάφορα χρηστικά αντικείμενα όπως κουτάλια, πινέζες, γομολάστιχες, αλουμινόχαρτα κ.ά. παρήγαγε έναν παράξενο ήχο πιάνου που θυμίζει περισσότερο κρουστό. Τα πρώτα του έργα για ''προετοιμασμένο'' πιάνο τα έγραψε στα τέλη της δεκαετίας του 1930. Ο ήχος στην παράσταση ανταποκρίνεται στο κάλεσμα της φωνής, συνδιαλέγεται και βρίσκεται σε μια διαδικασία συνεχούς έρευνας. Ο ήχος γεννήθηκε κατά την διάρκεια των προβών μαζί με τον λόγο. Συνολικά, είναι μια ενιαία παρτιτούρα.
Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στο σώμα, το πνεύμα και την ενέργεια όσον αφορά την σκηνική δράση; Το σώμα, το πνεύμα και η ενέργεια κατά την διάρκεια της σκηνικής δράσης συνεργάζονται σε μια διαδικασία η οποία είναι ενιαία, κυκλική.
Πως βίωσες την εμπειρία ως ηθοποιός μέσα από τις παραστάσεις ''Εμείς'' και ''Αποστολή''; Αρχικά, υπάρχουν ενιαία και κοινά στοιχεία όσον αφορά την εργασία πάνω στο σώμα, το πνεύμα και την ενέργεια. Η διαδικασία του τρόπου δουλειάς και έρευνας είναι κοινή. Τα ζητούμενα των διαφορετικών ρόλων αλλάζουν και μεταμορφώνονται σε αυτά τα δύο έργα. Ένα από τα βασικά ζητούμενα του Αφηγητή στο ''Εμείς'' ήταν η απεύθυνση, η γεφύρωση με τον Άλλον. Στην ''Αποστολή'' μέσα από τον Γκαλουντέκ, ζητούμενο είναι τόσο η γεφύρωση με τον Άλλον εκτός, όσο και εντός του σώματος του ρόλου.
Μίλησέ μου για την ομάδα «Σημείο Μηδέν» μέσα από την δική σου σχέση με τον σκηνοθέτη και τα υπόλοιπα μέλη της. Η ομάδα «Σημείο Μηδέν» πραγματοποιεί μια ερευνητική δουλειά πάνω στην θεατρική πράξη. Σκηνοθέτης και ομάδα εργαζόμαστε με ομαδικό πνεύμα για πολλούς μήνες για την υλοποίηση μιας παράστασης. Στοιχεία τα οποία είναι σπάνια και ζητούμενα. Αυτό γίνεται με συνειδητό τρόπο, υπάρχει σχεδόν μια πολιτική θέση με την ουσιαστική έννοια, όσον αφορά την φιλοσοφία και τον τρόπο δουλειάς. Δίνεται ελεύθερος χώρος έκφρασης και ψαξίματος της ουσίας και του νοήματος. Ερχόμενοι σε επαφή με δύσκολα κείμενα, μας δίνεται η ευκαιρία για εργασία συλλογική και πνευματική.
Πως αντιλαμβάνεσαι την έννοια του πολέμου και πως την βιωματική σχέση του ανθρώπου με αυτόν; Η έννοια του πολέμου είναι πολυδιάστατη. Η σύγκρουση που εμπεριέχει μπορεί να σημαίνει την καταστροφή των αντιμαχόμενων δυνάμεων, μπορεί όμως συμβολικά και να ενώνει τα αντίθετα. Ο Ηράκλειτος αναφέρει την παλίντονη συναρμογή του τόξου και της λύρας. Η βιωματική σχέση του ανθρώπου με τον πόλεμο, την σύγκρουση, συμβολικά είναι καθημερινή. Αντιθετικά ζεύγη εντός του, τα αντικρουόμενα, παράδοξα στοιχεία που καλείται να συνδέσει, να ενώσει ή απλώς να παρατηρήσει.
Ποια είναι η δυναμική του θανάτου και με ποιον τρόπο ορίζει την ανθρώπινη σκέψη και ψυχισμό; Η δυναμική ή ακόμα η προοπτική του θανάτου, της απώλειας είναι ίσως ο μεγαλύτερος φόβος. Μπορεί όμως να λειτουργήσει καταλυτικά σαν ένα κόσκινο για να καταλάβουμε καλύτερα, όσο το δυνατό, τον εαυτό μας. Η προοπτική του θανάτου μας βοηθά να ξεχωρίσουμε στην ζωή μας τα χρήσιμα από τα μη χρήσιμα, τα ουσιώδη από τα μη ουσιώδη, κι έτσι μας κάνει να ζούμε στο Τώρα, να ζούμε τη Ζωή.
Τι πιστεύεις για την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους πνευματικά και κοινωνικά με σημείο αναφοράς τον άνθρωπο του 21ου αιώνα στην Δύση. Ακόμη κι αν δεν έχουμε ζήσει με αυτό το σώμα πριν 100 ή 100.000 χρόνια, υπάρχει η Μνήμη. Η ανθρώπινη, συλλογική Μνήμη. Έτσι ο καθένας από μας είναι σαν να έχει ζήσει πολλά-πολλά χρόνια, αποκομίζοντας σε κάποιον βαθμό τα μαθήματα της ανθρώπινης ζωής. Σιγά - σιγά το συλλογικό πνεύμα στην κοινωνία αναπτύσσεται και οι καινούργιες γενιές τείνουν σε μια πιο ώριμη, πνευματική θεώρηση της ζωής.
Με ποιον τρόπο λειτουργεί η επανάσταση σε σχέση με τους μηχανισμούς της εξουσίας; Η σχέση της επανάστασης με τους μηχανισμούς της εξουσίας είναι αρχικά αντιθετική. Είναι η ανάγκη της ανθρώπινης ψυχής για ελευθερία, έννοια η οποία είναι βαθιά πνευματική, που σπρώχνει τον άνθρωπο να επαναπροσδιορίσει την σχέση του με την εξουσία, να ερευνήσει τα αίτια που την προκαλούν, να επιλέξει την στάση του, να δράσει με συνείδηση και σεβασμό, ζώντας μια αυθεντική ζωή.
Τι είναι για σένα η προδοσία και η απάτη; Η προδοσία και η απάτη είναι έννοιες αρκετά βαριά φορτισμένες. Ίσως δεν θα ήταν τόσο, αν ο καθένας από μας ζούσε με τρόπο αυθεντικό και ελεύθερο. Ακούγοντας τις εσωτερικές του αξίες και ανάγκες. Οπότε προδοσία και απάτη ίσως είναι το αντίθετο από τα προηγούμενα.
Πώς αντιλαμβάνεσαι την ιδιότητα του ηθοποιού και με ποιο τρόπο λειτουργείς στις πρόβες; Αρχικά η ιδιότητα του ηθοποιού είναι αυτή του ανθρώπου. Παρατηρούμε, μαθαίνουμε, αφουγκραζόμαστε τους ανθρώπους γύρω μας και τον εαυτό μας, λειτουργίες όμοιες στις πρόβες, στο θέατρο, στην ζωή.
Σκηνοθεσία |Σκηνική εγκατάσταση | Κοστούμια: Σάββας Στρούμπος Μουσική: Έλλη Ιγγλίζ Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης Χειριστής φωτός: Δημήτρης Σταμάτης Photocredits: Αντωνία Κάντα Δημιουργία αφίσας:Soul Design Επικοινωνία: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας Ηθοποιοί: Δαυίδ Μαλτέζε και Έλλη Ιγγλίζ Περισσότερες πληροφορίες για την Ομάδα Σημείο Μηδέν, τους συντελεστές και τις παραστάσεις που έχει παρουσιάσει, μπορείτε να βρείτε στο www.simeiomiden.gr Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Πειραιώς 206 Ταύρος. Παραστάσεις: Από Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου ως Τρίτη 4 Απριλίου 2017 Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00 Διάρκεια:70’ Πληροφορίες-κρατήσεις εισιτηρίων: Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση. Αγορά με πιστωτική κάρτα: Τηλεφωνικά στο 210 3418579 Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr. Εισιτήρια προπωλούνται και Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσματζόγλου), TicketServices. Ωρ. λειτουργίας: Δευ. & Τετ. 09:00 - 17:00, Τρ., Πεμ. & Παρ. 09:00 - 20:00, Σαβ. 10:00 - 14:00. Εισιτήρια προπωλούνται και στα καταστήματα Forthnet
|