Σχετικά άρθρα
EDITORIAL 10/15 ΜΙΚΡΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΦΑΝΑΤΙΚΟΥΣ ΘΕΑΤΡΟΦΙΛΟΥΣ 2015-16 |
![]() |
![]() |
Δευτέρα, 19 Οκτώβριος 2015 07:20 | |||
Μικρός οδηγός για φανατικούς θεατρόφιλους 2015-16 Θα ήταν καλό να επανέλθει η άδεια εξάσκησης για το επάγγελμα του ηθοποιού και με πολύ πιο αυστηρά κριτήρια προτού κυριαρχήσουν στις σκηνές μας, τα μοντελάκια, οι τραγουδιστές των σουξέ, οι συγγενείς κι ερωτικοί σύντροφοι των σκηνοθετών, οι ορεκτικές τηλεοπτικές περσόνες, οι ατάλαντοι σώουμαν-παρουσιαστές και όλος αυτός ο συρφετός ερασιτεχνών που παρακολούθησαν μερικά μαθήματα σε αμφισβητήσιμου κύρους σεμινάρια για να κάνουν ανώδυνα την μετάβασή τους από τα πάλκα των σκυλάδικων και τις αυλές των φαν τους, στην θεατρική σκηνή. Η νέα χειμερινή θεατρική σεζόν άνοιξε τα χαρτιά της και μπορούμε πλέον να έχουμε μια ιδέα για το τι θα δούμε φέτος στις Αθηναϊκές σκηνές. Δεν θα αναφέρω εδώ σχήματα και παραστάσεις που έκαναν ή πρόκειται να κάνουν την πρεμιέρα τους, τους επόμενους μήνες, μπορείτε να τα αναζητήσετε στα ανάλογα, ενημερωτικά sites. Θα σας δώσω όμως μια πρώτη εικόνα του τοπίου ενώ επιφυλάσσομαι όταν θα έχω παρακολουθήσει περισσότερες δουλειές, να σας συστήσω και μια σειρά από καλές παραστάσεις. Το Εθνικό μας θέατρο θα κινηθεί φέτος με άξονα το ήδη εγκεκριμένο από τον προηγούμενο διευθυντή, ρεπερτόριο ενώ γίνονται και κάποιες κινήσεις για την πρώτη ανανέωσή του και την προλείανση του εδάφους ώστε να δοθεί το στίγμα του κυρίου Λιβαθηνού, αμέσως μόλις αρχίσει να υλοποιεί τα δικά του προγράμματα. Το θέατρο Τέχνης υπό την εμπνευσμένη διεύθυνση της κυρίας Κάλμπαρη, διαθέτει και φέτος ένα πλούσιο πρόγραμμα από το οποίο δεν λείπουν και οι Έλληνες συγγραφείς. Ανεβάσματα Ελληνικών έργων θα δούμε και στο πρόγραμμα του ΑγγέλωνΒήματος με την επικουρία της κυρίας Λείας Βιτάλη η οποία έχει αναλάβει να συνεχίσει το περσινό της αφιέρωμα. Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, πληθωρικό και ενδιαφέρον, θα είναι το πρόγραμμα του θεάτρου του Νέου Κόσμου που περιλαμβάνει φρέσκα αλλά και δοκιμασμένα ονόματα του ποιοτικού μας θεάτρου. Στέκι αγαπημένο το Επί Κολωνώ, εκτός από τις περσινές επιτυχίες του, ετοιμάζει και νέες, ελκυστικές παραγωγές με κυρίαρχες πάντα τις δυναμικές κι ανατρεπτικές τάσεις της ταλαντούχας κυρίας Σκότη. Μαγνήτης θα είναι για τους καθαρόαιμους θεατρόφιλους το θέατρο της οδού Κυκλάδων με εντυπωσιακές παραγωγές κι ονόματα ενώ το θέατρο στη Στέγη θα «στεγάσει» ποιοτικές παραστάσεις με κύρος και άρωμα επιτυχίας όπως κα πέρυσι. Το ίδρυμα Κακογιάννη φιλοξενεί και πάλι φέτος μια σειρά από διαφορετικής αισθητικής περφόρμανς και παραστάσεις, μερικές από τις οποίες προβλέπω πως θα μας εκπλήξουν ευχάριστα. Εντυπωσιακό σε ποιότητα αλλά και ποσότητα παραγωγών είναι και το ρεπερτόριο των δύο αγαπημένων μας μικρών πολυχώρων του Vault και του 104, στον Κεραμεικό. Κωμωδίες, δράματα και περφόρμανς θα εναλλάσσονται όλο το χρόνο αλλά και κάθε μέρα, ικανοποιώντας τα πιο απαιτητικά γούστα των ορίτζιναλ θεατρόφιλων που δεν ενδιαφέρονται για φανταχτερά σκηνικά, πλούσια κοστούμια και βαρβάτα εμπορικά ονόματα αλλά θέλουν να παρακολουθήσουν θέαμα με ουσία, ποιότητα, βάθος και πρωτοποριακή οπτική άριστα συνδυασμένη με την εγγύηση που προσφέρουν οι έμπειροι συνεργάτες τους. Το εμπορικό θέατρο το έχει ρίξει φέτος στις κωμωδίες και στα φανταχτερά μιούζικαλ, είδος δύσκολο αλλά και ελκυστικό για το κοινό που δεν έχει κολλήσει και πολλά ένσημα στις θεατρικές πλατείες κι αναζητά στις θεατρικές αίθουσες την εύκολη διασκέδαση. Το μιούζικαλ δυστυχώς συνήθως ατυχεί στη χώρα μας η οποία δεν έχει ούτε την παράδοση ούτε το έμψυχο υλικό ώστε να το υποστηρίξει. Και φυσικά η εμμονή των σκηνοθετών και του κοινού σε επώνυμους τηλεοπτικούς σταρ, καταφέρνει το τελειωτικό χτύπημα αφού αυτοί είναι που πραγματικά με κανέναν τρόπο δεν μπορούν να παίξουν όχι σε μιούζικαλ αλλά ούτε και σε θέατρο πρόζας, ενώ με το ζόρι βγάζουν πέρα τα μπουλεβαράκια και τις αστικές κωμωδιούλες των επίσης τηλεοπτικών σεναριογράφων (διότι μόνο θεατρικοί συγγραφείς δεν μπορούν να αποκαλούνται αυτοί οι κύριοι). Μοντέλα, εποχιακοί σταρ της συμφοράς και παλαίμαχοι διασκεδαστές του σιναφιού συνωστίζονται στις σκηνές των φανταχτερών εμπορικών θεάτρων, προσφέροντας θεάματα τρίτης διαλογής κι υποβαθμίζοντας τις περιορισμένες έτσι κι αλλιώς, απαιτήσεις του κοινού τους. Θα ήταν καλό να επανέλθει η άδεια εξάσκησης για το επάγγελμα του ηθοποιού και με πολύ πιο αυστηρά κριτήρια προτού κυριαρχήσουν στις σκηνές μας, τα μοντελάκια, οι τραγουδιστές των σουξέ, οι συγγενείς κι ερωτικοί σύντροφοι των σκηνοθετών, οι ορεκτικές τηλεοπτικές περσόνες, οι ατάλαντοι σώουμαν-παρουσιαστές και όλος αυτός ο συρφετός ερασιτεχνών που παρακολούθησαν μερικά μαθήματα σε αμφισβητήσιμου κύρους σεμινάρια για να κάνουν ανώδυνα την μετάβασή τους από τα πάλκα των σκυλάδικων και τις αυλές των φαν τους, στην θεατρική σκηνή.
Επίσης φέτος έχουμε μια αυξημένη προσφορά και στην παράδοση μαθημάτων κάθε είδους που αφορούν το θέατρο από ανθρώπους οι οποίοι ούτε κύρος διαθέτουν ούτε την ανάλογη επαγγελματική εμπειρία αλλά ούτε καν τις απαιτούμενες σπουδές ώστε να εκπαιδεύσουν ηθοποιούς, συγγραφείς κι σκηνοθέτες κι απλά μισθώνουν έναν χώρο και καρπώνονται το χρήμα των μαθητών τους προσφέροντάς τους γνώσεις που τους μετατρέπουν σε υποδείγματα προς αποφυγήν, όταν με το καλό αποφασίζουν να εκμεταλλευτούν τα «προσόντα» που με τόση ευκολία –νομίζουν πως- απέκτησαν. Χαρακτηριστικό επίσης της φετινής σεζόν είναι τα χαμηλά εισιτήρια κι οι προσφορές που από την μία τραβούν στο θέατρο όλο και περισσότερο κόσμο από την άλλη όμως καταλήγουν να υποβαθμίζουν την αξία του και να μειώνουν τα ήδη ελάχιστα κέρδη των συντελεστών του με κορυφαίους τους μονίμως απλήρωτους, ηθοποιούς. Τελειώνοντας θα έλεγα πως πολλές νέες δυναμικές εμφανίζονται στο χώρο μας ο οποίος όμως φαίνεται επιρρεπής και σε τρεις σημαντικές παγίδες: Την υπερβολική πληθωρικότητα που εξαφανίζει το κριτήριο, την υποταγή της ποιότητας στην εμπορικότητα και την ερασιτεχνική ενασχόληση με το θέατρο, ένα είδος με υπερβολικά αυξημένες απαιτήσεις όσον αφορά γνώσεις και τεχνική το οποίο δεν μπορείς να εξασκήσεις αν δεν διαθέτεις ένα πλήθος δεξιοτήτων κι αυστηρή, πολύχρονη εκπαίδευση. Απολαύστε φέτος θέατρο εκμεταλλευόμενοι και το φτηνό εισιτήριο και την ποικιλία των παραστάσεων αλλά παραμείνετε αυθεντικοί θεατρόφιλοι. Μάθετε να κρίνετε δίκαια και αυστηρά, να επιλέγετε με κριτήριο την ποιότητα και να ανακαλύπτετε ώστε να ενισχύσετε τις προσπάθειες εκείνων που ολοφάνερα υπηρετούν το καλό θέατρο κάθε είδους κι όχι την κερδοσκοπία, την ματαιοδοξία ή την εύκολη προβολή των συντελεστών τους. Οι καλές παραστάσεις συχνά δεν έχουν πίσω τους χρήμα ή παραγωγούς με οράματα αλλά έχουν σκληρή δουλειά, ταλέντο και έμπνευση. Υπηρετήστε τις προτιμώντας τες για να υπάρξει στη χώρα μας ένα ποιοτικότερο θέατρο με ικανούς δημιουργούς αλλά κυρίως με απαιτητικούς και έμπειρους θεατές που θα αποτελέσουν την ασφαλιστική δικλείδα για να απολαμβάνουμε στο μέλλον ακόμα πιο «επαγγελματικά», ουσιώδη και συναρπαστικά «επί σκηνής» δρώμενα. Καλή μας σεζόν
|