Σχετικά άρθρα
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη | |||
Σάββατο, 07 Ιούνιος 2014 09:00 | |||
Κωνσταντίνος Χατζής
Ταλαντούχος σκηνοθέτης και ιδρυτής της ομάδας «Χρώμα» με την οποία έχει παρουσιάσει από το 2008 μέχρι σήμερα τις παραστάσεις «Μέσα απ’ τα μάτια της» και «Μην πάμε απόψε πουθενά», «Δεσποινίς Μαργαρίτα», «Μπέλλου – Piaf», «Ενοποιημένος Τηλεφωνικός Κατάλογος», «Θυμάσαι τη φωνή μου; Σωτηρία Μπέλλου – Edith Piaf», «Ουρανός κατακόκκινος – Σ’ εσάς που με ακούτε», «Julius» και «Ταξίδι στην άκρη της νύχτας». Στις παραπάνω παραστάσεις έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τις εξαιρετικές ηθοποιούς Λυδία Κονιόρδου, Αγλαΐα Παππά, Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Μαρία Κατσανδρή. Φέτος σκηνοθετεί στο Φεστιβάλ Αθηνών την «Τριλογία της πόλης» της Λούλας Αναγνωστάκη.
Τελευταία ανεβαίνουν συχνά έργα της Αναγνωστάκη. Εσείς γιατί επιλέξατε την τριλογία και ποια η συγγένεια των έργων αυτών με την σύγχρονη πραγματικότητά μας; Η Αναγνωστάκη ανήκει στους μεγάλους συγγραφείς, και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των μεγάλων συγγραφέων είναι ότι δημιουργούν ολόκληρους κόσμους με πραγματικά ανθρώπινα όντα. Διεισδύουν μέσα και πίσω από τις ζωές των ανθρώπων αναδεικνύοντας το βάθος των σχέσεων. Στον πυρήνα κάθε σύγχρονης πραγματικότητας θα βρίσκεται πάντα ο άνθρωπος κι οι πράξεις του.
Υπάρχουν δύο επίπεδα βίας στα έργα. Η πολιτική βία και η βία ανάμεσα στις σχέσεις των προσώπων. Οι ήρωες ζουν την εποχή, μετά την κατοχή και τον εμφύλιο, θύματα όλης της αγριότητας που προϋπήρξε και που θα ακολουθήσει (χούντα) ζουν όμως και ένα άλλο είδος βίας. Τη βία που φέρνει η αποδοχή της αλήθειας. Τα πρόσωπα του έργου μέσα σε λίγες ώρες, θα αναγκαστούν ν’ αντιμετωπίσουν τον εαυτό τους μέσα στις πιο ακραίες συνθήκες, θα προσπαθήσουν να εισχωρήσουν στον άλλον, θα απογυμνωθούν αναζητώντας μια προσωπική δικαίωση, θα νιώσουν τη ματαίωση όλων αυτών που ονειρεύτηκαν, θα συντριφτούν τη στιγμή που θα συνειδητοποιήσουν το αδόκητο που βρίσκεται σε κάθε προσπάθεια «ολοκλήρωσης» μας.
Τι είναι η «Πόλη» και γιατί στοιχειώνει τους ήρωες του έργου; Η «Πόλη» είμαστε εμείς οι ίδιοι. Όλοι εμείς που κατοικούμε σ’ αυτήν, που φτιάχνουμε τη δική μας προσωπική «Πόλη» με ό,τι κι αν σημαίνει αυτό. Φιλίες, έρωτες, μνήμες, πάθη, μικρές και μεγάλες καταστροφές, γέλια, όνειρα, απογοητεύσεις, πόλεμοι, οικονομικές συμφορές. Τι είναι αυτό που εισβάλλει στο σπίτι των ηρώων στην Παρέλαση;
Με ποιο τρόπο διεγείρει αρχέγονους και σύγχρονους τρόμους η Διανυκτέρευση; Στη Διανυκτέρευση βλέπουμε καθαρά πως όσο κι αν προσπαθούμε να συντονιστούμε σ’ ένα κοινό αίσθημα με τον «άλλον», εμείς οι ίδιοι - ίσως και ερήμην μας τις περισσότερες φορές- εμποδίζουμε αυτήν μας την επιθυμία. Μας ξεπερνά η ίδια η ζωή, το ένστικτό μας να επιβιώσουμε, ο φόβος μας που συχνά είναι πιο πάνω από την ανάγκη του άλλου, ακόμα κι αν η ανάγκη του άλλου είναι απλώς ένα ποτήρι γάλα. Με ποια κριτήρια επιλέγετε τους συνεργάτες σας; Να ονειρευόμαστε. Να είμαστε βαθιά αισιόδοξοι. Να αγωνιζόμαστε να αποκαλύψουμε τον κόσμο στα μάτια μας και μετά στα μάτια των άλλων. Να συνεργαζόμαστε πραγματικά όσο δύσκολο κι αν είναι αυτό. Πίστη στο θέατρο. Τόλμη. Ένα χαμόγελο. Ιδού τα κριτήρια που ελπίζω να κατακτήσω μαζί με τους άλλους.
Πείτε μου την γνώμη σας για το Φεστιβάλ Αθηνών. Πιστεύω πως το Φεστιβάλ Αθηνών είναι ένας σημαντικός πολιτιστικός θεσμός και χαίρομαι που συμμετέχω σ’ αυτόν.
Τι μέλλον προδιαγράφεται για έναν νέο Έλληνα σκηνοθέτη στα χρόνια της κρίσης; Έχω την αίσθηση πως τα πράγματα στον χώρο του θεάτρου ήταν πάντα δύσκολα. Τώρα βλέπω πως δίνονται περισσότερες ευκαιρίες στους νέους.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Το μόνο σίγουρο για το χειμώνα είναι η επανάληψη της παράστασης «Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας» του Σελίν με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Χαριτοδιπλωμένο. «Η τριλογία της πόλης» Παίζουν: Συμμετέχουν: Γιάννης Ντάσιος, Έλενα Τζώρτζη, Δημοσθένης Μπουντούρης, Βασιλική Σταμούλη Πειραιώς 260 (Κτίριο Α)
|