Σχετικά άρθρα
ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΣΚΥΛΟ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ |
Συντάχθηκε απο τον/την Μιχάλης Ταμπούκας |
Πέμπτη, 13 Φεβρουάριος 2014 19:16 |
Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα του Simon Stephens
Ένα βράδυ, ο Κρίστοφερ βρίσκει τον σκύλο μιας γειτόνισσάς του, σκοτωμένο από μια τσουγκράνα και πέφτει πάνω σε έναν αστυνομικό. Στη συνέχεια, αποφασίζει να ψάξει να βρει τον δολοφόνο του σκύλου. Παρά την απαγόρευση του πατέρα του, επιλέγει να συνεχίσει την εξονυχιστική του έρευνα για την αναζήτηση της αλήθειας (α + λήθη). Ως γνωστό, το θέατρο δεν δίνει απαντήσεις, παρά μόνο (επανα)διατυπώνει ερωτήσεις σε ό,τι (επι)κοινωνεί και μοιράζεται. Με συστηματικότητα και επιμονή, μαζεύει συλλεκτικά τα κομμάτια του παζλ (puzzle = απορία), όπως τα τμήματα μιας σιδηροδρομικής γραμμής που συγκροτούνται (ακόμη και αν είναι απλώς για μοντελισμό σε μορφή μινιατούρας ή, έστω, παιδικού παιχνιδιού) για να διαμορφώσουν τον δρόμο. Το έργο του Simon Stephens (βασισμένο στο ομώνυμο best seller μυθιστόρημα του Mark Haddon) είναι άρτιο. Διαθέτει ρέουσα πυκνότητα λόγου, δραματική οικονομία, χιούμορ (humor = πνεύμα) και έξοχη αμεσότητα στην ποίηση ήθους της σκηνικής πράξης. Μία φίλη (και δη σπουδαία ηθοποιός και θεατής με αισθητήριο) που το είχε δει και στο Λονδίνο, μου είπε πως ετούτο το ανέβασμα είναι καλύτερο. Χωρίς να έχω δει εκείνη την πρώτη παρουσίαση του έργου, την πιστεύω. Γιατί, πολύ απλά, το ένιωσα. Ο Τάκης Τζαμαργιάς, με καίρια ευαισθησία (ευ + αίσθηση) ανεπαίσθητων λεπτομερειών και γόνιμο οίστρο, σκηνοθέτησε μία σπουδαία παράσταση που σε κάνει να αγαπήσεις το κείμενο και –κυρίως– να λατρέψεις το θεατρικό της αποτέλεσμα. Τα λειτουργικά σκηνικά – κοστούμια του Εδουάρδου Γεωργίου, τα φώτα πορείας του Αλέκου Γιάνναρου και η συγκλονιστική μουσική του Σταύρου Γασπαράτου, συνθέτουν με σύμπνοια τις παραμέτρους αισθήσεων, χώρου και χρόνου, οι οποίες αναδεικνύονται στις ερμηνείες των ηθοποιών. Ακόμη και αν κάποιος δεν έχει τύχει να δει έστω μία προηγούμενη ερμηνεία του, αν μη τι άλλο εδώ βλέπει σαφώς ότι ο Μάνος Καρατζογιάννης είναι ένας πραγματικά μεγάλος ηθοποιός. Πρακτικά, δεν έχω λόγια για να περιγράψω την εμπειρία της μοναδικής του υπόδυσης στον ρόλο του Κρίστοφερ, άλλο πόσο για να «τεχνολογήσω» τις ποιότητές του. Άλλωστε κάτι τέτοιο, εκτός από μάταιο, θα ήταν και περιττό. Το μόνο που χρειάζεται, είναι ακριβώς αυτό που συμβαίνει: να θαυμάσει κανείς το μέγεθος της υπόκρισής του και να γευτεί τη γενναιοδωρία που προσφέρει τόσο μαγικά στο ταξίδι της υψηλού επιπέδου ερμηνείας του. Ο εκπληκτικός Κρίστοφερ Μπουν του Μάνου Καρατζογιάννη, με καταλυτική ευφορία στην ιδιοσυστασία της σπάνιας υφής του, είναι ανεπανάληπτα παλλόμενος, γοητευτικά συναρπαστικός, αστείος, ιδιοφυής και συνταρακτικά ποιητικός στη μέθεξη της ερμηνευτικής του υπόστασης. Αναζητά, απορεί, συγκρούεται και ανακαλύπτει. Στο διά ταύτα, όπως κάθε έφηβος. Η Άννα–Μαρία Παπαχαραλάμπους είναι εξαίσια ως Σιόμπαν, δασκάλα του Κρίστοφερ, με έξοχο μέτρο λεπτής κόψης σε αποχρώσεις (συν)αισθήσεων, όπως και η θαυμάσια Πηνελόπη Μαρκοπούλου στον ρόλο της μητέρας του Κρίστοφερ, Τζούντυ και ο στιβαρός Χρήστος Ευθυμίου στις διακυμάνσεις του πατέρα του, Εντ Μπουν. Κυριολεκτικά εξαίρετος ο Γιάννης Γιαννούλης στο εύρος γκάμας των ρόλων του (Ρότζερ, Ρόντρι, αστυνομικός, κ.α.) και αντίστοιχα απολαυστική στο δικό της (κυρία Σήαρς, κυρία Αλεξάντερ, κ.ο.κ.), η υπέροχη Θεοδώρα Μαστρομηνά. Ει δυνατόν, θα ευχόμουν και για μια διεθνή παρουσίαση για ετούτη την παράσταση, καθώς αποτελεί όχι μόνο μια από τις καλύτερες της χρονιάς, αλλά σαφώς και ένα ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός ατόφιου θεάτρου, το οποίο δεν πρέπει να χάσει κανείς.
Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα – Καλογήρου Παίζουν: Μάνος Καρατζογιάννης, Άννα–Μαρία Παπαχαραλάμπους, «Αγγέλων Βήμα» Παρασκευή: 20.00, Σάββατο: 18.00, Κυριακή: 20.30 Τιμές εισιτηρίων: 12 € (κανονικό), Φοιτητικό: 10 € (μειωμένο), 8 € (ομαδικό) |